Thursday 6 October 2011

LUNAR ECLIPSE


God Almighty says in the Holy Quran: Corruption has appeared throughout the land and sea by [reason of] what the hands of people have earned so He may let them taste part of (the consequence of) what they have done that perhaps they will return (to righteousness). (Firman Allah Taala: Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat). (Quran 30:41)


LUNAR ECLIPSE

Ia merupakan satu fenomena yang menakjubkan dan menarik. Orang-orang tua berkata mitos banyak kira-kira, tetapi 14 Abad yang lalu dan sebelum NASA Saintis Islam mem-beritahu kita mengenai fenomena ini. . .

Robert Massey seorang ahli astronomi dalam perhimpunan astronomi British mengu-mumkan bahawa "kita para saintis tidak menghargai fenomena ini, tetapi ramai orang menikmati menonton" DR Massey telah membuat kesimpulan ini hasil selepas berta-hun-tahun penyelidikan dan kajian.

Tetapi untuk beberapa abad, orang-orang yang digunakan untuk mempertimbangkan gerhana bulan dan gerhana matahari adalah fenomena yang menakutkan. Mereka per-caya bahawa apabila gerhana matahari berlaku, ia bermakna naga menelan matahari atau seseorang yang penting mati atau bahawa suatu peristiwa yang berbahaya akan berlaku.

Kami menganggap Nabi Muhamad "Shall-Allahu-Alayhi-wa-Sallam (semoga damai ber-samanya)" orang yang pertama meletakkan asas saintifik bagi fenomena ini (gerhana bulan dan gerhana matahari). Beliau berkata mengenai kedua-duanya "matahari dan bulan adalah dua tanda-tanda Tuhan dia diberkati dan mereka tidak hilang untuk kelahiran atau kematian mana-mana satu. Jika anda melihat fenomena ini, doa kepada Tuhan dan meminta dia untuk melegakan" (dipersetujui).

Dari hadis, kita memahami bahawa fenomena gerhana bulan tidak penting dan tidak mempunyai kesan ke atas manusia atau masa depan mereka. Ia hanya satu fenomena kosmik untuk menunjukkan bahawa pencipta kita yang besar dan penciptaannya adalah tepat.

Bagaimanakah Gerhana Bulan Berlaku?

Gerhana bulan gerhana yang berlaku apabila bulan melintasi di belakang bumi itu bumi menghalang sinaran matahari daripada menarik bulan. Ini boleh berlaku hanya apabila Matahari, Bumi dan Bulan sejajar dengan tepat, atau rapat, dengan Bumi di tengah-tengah.

Gerhana bulan yang berlaku sekurang-kurangnya sekali setahun, dan kita dapat melihat jika kita berada di bahagian lain bumi yang menghadapi bulan. Pada masa ini jika kita duduk di atas bulan, kita dapat melihat gerhana matahari (bumi akan menjadi hilang) kerana matahari akan berada di belakang bumi tetapi kita boleh melihat bumi dikeli-lingi oleh cincin merah yang megah.


(Setiap terapung orbit) (Surah Al-Anbiya'-ayat 33) fakta saintifik ini adalah bertanggungjawab bagi fenomena gerhana bulan. Fenomena ini berlaku apabila bulan melintasi di sebalik bumi apa-apa yang bumi menghalang sinaran matahari daripada menarik bulan

21:33

Firman Allah Taala: Dan Dia lah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas).(QS 21: Ayat 33) 

Semasa Fenomena gerhana bulan, bulan kelajuan kira-kira satu kilometer sesaat dan biasanya berlangsung selama kira-kira 100 minit semasa gerhana bulan separa, kita bo-leh melihat bulan sebagai cakera tembaga kemerahan bercahaya. Yang bercahaya ada-lah kerana awan dan debu yang menghalang sinar masuk dari bulan.



Suhu di permukaan bulan yang menyala oleh matahari kira-kira 130 darjah centigrade, jika kita meletakkan air di atas permukaan yang ia akan mendidih dengan serta-merta Tetapi apabila bumi menjadi antara bulan dan matahari (gerhana bulan) suhu di per-mukaan bulan menjadi - 99 darjah centigrade di bawah sifar.


Gambar menarik untuk fenomena gerhana bulan dengan warna bercahaya kemerahan bulan.



Akhir sekali, kita boleh mengatakan bahawa melihat anak bulan semasa gerhana bulan adalah selamat untuk mata yang bertentangan dengan melihat matahari semasa ger-hana matahari kerana ia dianggap amat berbahaya dan mungkin berbahaya bagi mata. Apabila kita melihat fenomena yang kita hanya boleh berkata: 

3:191
Firman Allah Taala:  (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. (Surah Al-'Imran: Ayat 191)

PARA SAINTIS CARI PLANET BARU

Bumi adalah lebih kecil daripada Matahari sebanyak 300,000 kali, tetapi bayangkan jika bumi adalah saiz yang sama seperti matahari . . . maka kehidupan akan menjadi mus-tahil. Oleh itu ini adalah nikmat pemberian dari Allah . . .

Pada awal tahun 2009, Saintis menemui planet yang mempunyai saiz yang sama seperti Musytari yang berkisar bintang yang agak sejuk (jisim Setengah Matahari), dan bintang yang lama dan dikenali sebagai "Red Giant" dan 20 tahun cahaya jauhnya dari Bumi.


Walaupun planet ini begitu dekat kepada matahari, tetapi ia adalah sebuah planet yang sejuk dan desolated kerana matahari adalah malap dan tidak seperti yang kamu mende-dahkan diri seperti matahari kita. Di sini, kita ingat nikmat Matahari yang Allah subju-gates kepada kita kerana ia adalah yang mempesonakan dan tidak malap. 

Firman Allah Taala: 

78:13

Dan Kami telah mengadakan matahari menjadi lampu yang terang-benderang cahayanya? (78:13) 


Gambar yang disiarkan oleh laman web "National Geographic", ia menunjukkan kepada kita planet pusingan mengelilingi matahari yang sama dengan saiznya, dan tentu saja planet ini adalah percuma mana-mana kehidupan kerana sejuk di atas permukaan.

Sudah tentu, kita menyebut penemuan-penemuan saintifik ini untuk mengembangkan wawasan kita untuk alam semesta, dan mengakui kebesaran Allah. Berfikir tentang pen-ciptaan alam semesta adalah tidak kurang daripada kultus berdoa dan Haji (ziarah).


Apabila kita lihat planet ini yang diciptakan oleh Allah sebagai saiz seperti matahari yang mengorbit di sekitarnya, kita ingat nikmat Allah yang menundukkan bumi kita dalam saiz yang betul dan jarak dari matahari, dan dibawah menikmati kehangatan hidup. Firman Allah Taala: (Surah An-Nahl: 18)

16:18

Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. 

55:13

Ingatlah Firman Allah Taala: Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai manusia dan jin)? (55:13)

KELAJUAN CAHAYA DINYATAKAN DALAM AL-QURAN

Di sebalik ayat yang besar, terdapat isyarat tersembunyi untuk kelajuan cahaya. Baru-baru ini isyarat yang ditemui oleh para saintis, Tuhan berkata: (Dan sesungguhnya sehari di sisi Tuhanmu adalah seperti seribu tahun dari apa yang kamu menghitung) . . .

Jika kita memerhatikan bulan dari luar sistem solar, kita boleh melihat bulan yang pusingan pusingan lengkap mengelilingi bumi setiap hari 27,3, tetapi kerana bumi berputar di sekeliling dirinya, jadi kita lihat bulan melengkapkan pusingan setiap hari 29,5.


Bulan berkisar bumi satu pusingan yang lengkap setiap bulan, tetapi kerana bumi juga beredar mengelilingi sendiri dan dalam arah yang sama supaya kita lihat bulan 29,5 hari tetapi sebenarnya ia hanya mengambil masa 27.3 hari untuk bulan untuk melengkapkan pusingan. Persoalannya ialah apa yang jarak perjalanan oleh bulan mengelilingi bumi dalam tahun 1000?

Seorang ahli sains Islam yang dikemukakan idea: yang ayat-ayat suci merujuk kepada 2 kali ganda yang sama dan bahawa beberapa jenis yang agak. 

22:47

Firman Allah Taala: Dan mereka meminta kepadamu (wahai Muhammad) menyegerakan kedatangan azab, padahal Allah tidak sekali-kali akan memungkiri janjiNya; dan (kata-kanlah kepada mereka): sesungguhnya satu hari dari hari-hari azab di sisi Tuhanmu adalah menyamai seribu tahun dari yang kamu hitung. (Surat Al'Haj: Ayat 47)  jadi kami mempunyai hari dan tahun 1000, bagaimana kita boleh membuat mereka sama? Dan apakah faktor yang sama?

Ahli-ahli sains menganggap kelajuan cahaya adalah kelajuan yang mulia ini dan terdapat objek tidak boleh dapat untuk mencapai kelajuan itu. Jadi, bila-bila masa Oleh itu, kelajuan objek meningkatkan masa bagi objek yang akan melambatkan. Oleh itu jika apa-apa objek mencapai kelajuan cahaya, masa akan berhenti bagi objek itu. itu adalah ringkasan Teori relativiti.


Gambar untuk jarak sebenar di antara bulan dan bumi. Bulan berputar mengelilingi bumi dalam orbit bukan bulat (Oblate). Jarak di antara kedua-dua mereka adalah kira-kira 384 ribu km. Bulan berputar mengelilingi bumi pada kelajuan 1 km/saat. Menurut standard Interna aturan, kelajuan cahaya di dalam ruang kosong 299792 km/saat.

Jika kita dipanggil hari yang disebut di dalam ayat dengan "hari kosmik" untuk mem-bezakan ia dari hari biasa kita supaya mengikut ayat suci Al'Quran (Dan sesungguhnya, sehari di sisi Tuhanmu adalah seperti seribu tahun dari apa yang kamu menghitung), kita boleh menulis persamaan seperti berikut:

"Satu hari kosmik" = "1000 tahun (mengikut perhitungan)"

Jadi, ada hubungan tersembunyi antara tempoh hari dan panjang tahun 1000. Apakah hubungan?

1. Pengiraan panjang tahun 1000

Menentukan bulan dan tahun-tahun adalah berdasarkan pergerakan bulan. jadi bulan untuk kita adalah satu pusingan yang lengkap untuk bulan mengelilingi bumi. Kita tahu bulan yang berputar satu pusingan setiap bulan mengelilingi bumi, maka ia akan 12 pusingan pada tahun. Firman Allah Taala: (Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah ialah 12 bulan (dalam setahun) 

9:36

Firman Allah Taala: Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah 12 bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya 4 bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesung-guhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa. (Surah At-Taubah-ayat 36)

Dalam pengiraan mudah berdasarkan bulan sebenar, bulan bergerak 2152612,27 km mengelilingi bumi dalam bersaing pusingan. Jarak ini mewakili panjang orbit bulan ini mengambil masa manakala pusingan lengkap pada satu bulan.

Jadi jarak setahun ialah: 2152612,27 × 12 = 25.831.347 km

Dan dalam 1000 tahun: 25831347 × 1000 = 25831347000 km

2. Pengiraan panjang satu hari

Hari ini 24 jam dan dalam beberapa saat ia: 86164 saat mengikut piawaian antarabangsa.

Sekarang, kita mempunyai nilai 1000 tahun "25831347000km" yang "jarak" dan kami mempunyai tempoh hari "86164 kedua" yang "masa".

Oleh itu, untuk merealisasikan hubungan yang tersembunyi di antara jarak dan masa kita boleh gunakan formula yang dikenali:

Kelajuan = jarak ÷ masa

Selepas menggunakan angka-angka ini dalam formula, kita boleh melihat kejutan yang:

Kelajuan kosmik = 25831347000 ÷ 86.164 = 299.792 km/kedua yang sama dengan kelajuan cahaya.

Oleh itu kita boleh sedar bahawa isyarat di dalam ayat suci adalah kelajuan cahaya oleh menyukai "satu hari" dan "tahun 1000". ini adalah satu keutamaan saintifik untuk Al-Quran dan ia tidak akan menjadi satu kebetulan.

Soalan

Berikut adalah beberapa soalan bahawa pembaca artikel ini mungkin menghadapi yang boleh diringkaskan di berikut:

1. Mengapa kita menganggap ayat ini sebagai isyarat untuk kelajuan cahaya?

2. Kenapa Al-Quran tidak bercakap secara langsung tentang kelajuan cahaya?

3. Adakah kajian ini mengatakan bahawa perintah ilahi turun dalam kelajuan cahaya?

Malah Al-Quran mengandungi banyak tanda-tanda tersembunyi yang tidak boleh difa-hami pada tahun-tahun sebelumnya, tetapi pada masa yang sesuai, ia boleh dijelaskan dan menjadi jelas untuk memahami keajaiban dan menjadi bukti bahawa ajaran Islam adalah ikhlas.

Ayat suci yang dikaitkan antara siang dan pada tahun 1000 dan hubungan nilai kelajuan cahaya yang 299792, bagaimana kita boleh menjelaskan kewujudan daripada jumlah itu di dalam al-Quran?

Lebih Cepat dari Cahaya

Tuhan Dia memberkati dan dimuliakan berkata: (Dia mengurus dan mengawal tiap-tiap urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) akan naik kepada-Nya, dalam 1 hari, itulah yang ruang 1000 tahun dari yang kamu hitung ( perhitungan iaitu masa dunia yang ada sekarang kita) (Surah as-Sajdah ayat 5). 

32:5

Firman Allah Taala: Allah mentadbirkan makhluk-makhlukNya; (bagi melaksanakan tadbirNya itu Ia menurunkan segala sebab dan peraturan) dari langit ke bumi; kemu-dian diangkat naik kepada pengetahuanNya (segala yang berlaku dari perlaksanaan tadbirNya itu untuk dihakimiNya) pada suatu masa yang (dirasai oleh orang-orang yang bersalah) 1000 tahunnya menurut hitungan masa kamu yang biasa.

Skeptics berkata: tidak bergerak perintah ilahi dengan kelajuan cahaya? Jawapannya ialah: kita percaya bahawa terdapat isyarat yang tersembunyi di dalam ayat mengenai kelajuan cahaya. Dan berkenaan ayat ini: (ketika itu (urusan) akan naik kepada-Nya, dalam satu hari, itulah yang ruang adalah 1000 tahun), ia bermakna bahawa perintah ilahi naik kepada-Nya (Allah) di langit dan 7dalam satu hari atau dari 1000 tahun mengikut masa kita. Tetapi apakah maknanya?

Ini bermakna bahawa terdapat satu lagi kelajuan yang lebih cepat daripada kelajuan cahaya! Kita tahu bahawa galaksi yang paling jauh ialah 20000 ribu juta tahun cahaya jauh dari kita. Ini bermakna bahawa cahaya memerlukan 20000 ribu juta tahun untuk mencapai galaksi itu, dengan mengambil kira bahawa galaksi yang dikatakan di syurga dunia kerana semua galaksi yang dilihat di langit dunia. Firman Allah Taala: (Dan kita menghiasi terdekat (terendah) syurga dengan lampu (bintang) (Surah Fussilat ayat 12).

41:12

Firman Allah Taala: Lalu Ia menjadikannya 7 langit, dalam 2 hari; dan Ia memberitahu kepada tiap-tiap langit akan urusan dan keperluannya masing-masing. Dan Kami hiasi langit yang dekat (pada pandangan mata penduduk bumi) dengan bintang-bintang yang bersinar cemerlang serta memelihara langit itu dengan sebaik-baiknya. Demi-kianlah ketentuan Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui. (Surah 41: Ayat 12)

Dalam satu hari salib cahaya 25831347000 km dan jarak ini adalah dalam lingkungan sistem suria kita, supaya kelajuan cahaya tidak cukup untuk menyeberangi langit yang ada di dunia kita dalam satu hari, supaya ada mesti menjadi satu lagi kelajuan yang adalah lebih cepat daripada kelajuan cahaya. Kini, saintis percaya bahawa.

Para saintis mula memerhatikan beberapa fenomena kosmik seperti perkara itu gelap dan mereka percaya dalam kewujudan kelajuan yang lebih cepat dari cahaya semakin meningkat, yang merupakan idea oleh ahli-ahli sains Amerika dan British.

Sehingga kini, tidak ada bukti bahawa kelajuan ini wujud tetapi kita percaya Al-Quran yang merujuk kepada kelajuan itu walaupun sebelum orang lain.

Perhatian

Salah satu saudara kita menarik perhatian kita bahawa kita menganggap hari kosmik: 24 jam dan setiap jam 3600 kedua, apa asas pertimbangan itu? Jawapannya ialah bahawa adalah usaha manusia dan objektif kita adalah untuk memahami isyarat Al-Quran ten-tang kelajuan cahaya, dan hari kosmik mungkin tidak seperti itu dan juga terdapat tan-da-tanda mungkin banyak dalam ayat yang kira-kira satu lagi kelajuan tinggi kosmik.

Sebagai Allah kita Dia memberkati memberitahu kami tentang kelajuan perintah ilahi dan Dia diberkati dikaitkan dengan sekelip mata, Allah berkata: (dan Hukum kami adalah n tetapi sebagai sekelip mata) (Surah Al-Qamar - ayat 50). Dalam ayat lain yang bercakap tentang kedatangan hari kiamat sebagai hari itu akan datang begitu cepat, Tuhan berkata: (Dan Allah jualah yang mengetahui segala rahsia langit dan bumi Dan perkara kiamat tidak melainkan seperti sekelip. mata, atau lebih dekat sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk melakukan semua perkara.) (Surah An-Nahl-ayat 77)

16:77

Firman Allah Taala: Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui segala rahsia langit dan bumi; tiadalah hal kedatangan hari kiamat itu melainkan seperti sekelip mata, atau ia lebih cepat lagi; sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Surah 16: Ayat 77)

Juga Tuhan berkata: (Dia mengurus dan mengawal tiap-tiap urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) akan naik kepada-Nya, dalam satu hari, itulah yang ruang 1000 tahun dari yang kamu hitung (perhitungan iaitu kitawaktu dunia sekarang) (Surah As-Sajdah ayat 5)

32:5

Firman Allah Taala: Allah mentadbirkan makhluk-makhlukNya; (bagi melaksanakan tadbirNya itu Ia menurunkan segala sebab dan peraturan) dari langit ke bumi; kemu-dian diangkat naik kepada pengetahuanNya (segala yang berlaku dari perlaksanaan tadbirNya itu untuk dihakimiNya) pada suatu masa yang (dirasai oleh orang-orang yang bersalah) 1000 tahunnya menurut hitungan masa kamu yang biasa. (Surah 32: Ayat 5)

Dan berkata di dalam ayat yang lain: (Malaikat-malaikat dan Ruh [Jibril (Gabriel)] naik kepada-Nya di hari yang kadarnya adalah 50 ribu tahun) (Surah Al-Ma'arij ayat 4)

70:4

Firman Allah Taala: Yang dilalui oleh malaikat-malaikat dan Jibril ke pusat pemerin-tahanNya (untuk menerima dan menyempurnakan tugas masing-masing, terutama) pada satu masa yang adalah tempohnya 50 ribu tahun (dirasai oleh orang-orang yang bersalah) sungguh panjang, (kerana banyak hitungan hisab dan berat soal jawabnya). (Surah 70: Ayat 4)

Marilah kita melihat dengan teliti pada 2 ungkapan ini:


1. Dalam 1 hari, itulah yang ruang 1000 tahun dari yang kamu hitung.

2. Dalam hari mengukur amal-amal yang 50 ribu tahun.

Kami berhasrat untuk menutup artikel ini dengan soalan berikut: kenapa Allah kita katakan di dalam ayat yang pertama (dari yang kamu hitung) tetapi Dia tidak menyebut kenyataan bahawa di dalam ayat kedua? Apa maknanya?

Biarlah ia menjadi subjek artikel sarang kami dan saya menjemput semua orang untuk berfikir tentang itu dan menghantar saya mana-mana idea-idea yang sesuai.

LUNAR ECLIPSE


It’s an amazing and interesting phenomenon. Old people said many myths about it, but 14 Century ago and before NASA Scientists Islam told us about this phenomenon . . .

Robert Massey an astronomer in the British astronomical assembly announced that “we the scientists don’t value this phenomenon, but many people enjoys watching it “DR Massey had concluded this result after many years of researches and studies.

But for many centuries, people used to consider lunar eclipse and solar eclipse are frightening phenomena. They believed that when solar eclipse happens, it means a dragon swallowed the sun or an important person died or that a dangerous event will occur.

We consider prophet Mohamed “peace be upon him “the first man to put the scientific basis for these phenomena (lunar eclipse and solar eclipse). He said about both of them" sun and moon are just two signs of God be he blessed and they don’t disappear for the birth or death of any one. If you see these phenomena, prayer to God and ask him for relieve” (Agreed). 

From the hadith, we understand that the phenomenon of lunar eclipse is not important and has no effect on human or their future. It is just a cosmic phenomenon to indicate that our creator is great and his creation is precise.

How Does Lunar Eclipse Happen?
A lunar eclipse is an eclipse which occurs whenever the moon passes behind the earth such that the earth blocks the sun’s rays from striking the moon. This can occur only when the SunEarth, and Moon are aligned exactly, or very closely so, with the Earth in the middle.

Lunar eclipse happens at least once a year, and we can see it if we are on the other side of earth which is facing the moon. At this moment if we are sitting on the moon we can see the solar eclipse (earth will be disappeared) because sun will be behind earth but we can see earth is surrounded by a magnificent red ring.


(Each in an orbit floating)(Surat Al-Anbiya’- verse 33) this scientific fact is responsible for the phenomenon of lunar eclipse. This phenomenon happens when moon passes behind the earth such that the earth blocks the sun’s rays from striking the moon

21:33

God Almighty says in the Holy Quran:  And it is He who created the night and the day and the sun and the moon; all [heavenly bodies] in an orbit are swimming. (21:33)

During The phenomenon of lunar eclipse , moon speed is about one kilometer per  second and usually it lasts for about one hundred minute .during the partial lunar eclipse we can see the moon as a glowing reddish coppery disk . That glowing is because clouds and dust which obstruct the incoming rays from the moon.

Temperature on surface of the lighted moon by sun is about 130 degree centigrade, so if we put the water on that surface it will boil immediately!!But when earth became between moon and sun (lunar eclipse) temperature on surface of the moon became -99 degree centigrade under zero. 


A wonderful photo for phenomenon of lunar eclipse with the glowing reddish color of moon.


Finally we can say that looking at moon during lunar eclipse is safe for our eye which is against looking at sun during solar eclipse as it considered to be very dangerous and may be harmful for eyes. My dears, when we see that phenomenon we can only say:

3:191

Who remember Allah while standing or sitting or [lying] on their sides and give thought to the creation of the heavens and the earth, [saying], "Our Lord, You did not create this aimlessly; exalted are You [above such a thing]; then protect us from the punishment of the Fire (Surat Al'Imran-verse 191).

SCIENTISTS DISCOVER A NEW PLANET

Earth is smaller than the Sun by three hundred thousand times, but imagine if earth was the same size as the sun . . . then life would be impossible. Hence this is a grace from Allah . . .

In early 2009, Scientists discovered a planet with the same size as Jupiter which revolves around a relatively cold star (Half mass of the Sun) ,and that star is old and known as "Red Giant" and it is twenty light years away from  Earth.

Although this planet is so near to its sun, but it is a cold and desolated planet because its sun is dimmed and is not as dazzling as our sun. Here, we remember the grace of the Sun which Allah subjugates to us as it is dazzling and not dimmed. Allah says: (And have appointed a dazzling lamp) (An-Naba: 13)
78:13

God Almighty says in the Holy Quran: And made [therein] a burning lamp (QS 78: verse 13)


A Picture which was published by the "National Geographic" website, it shows us a planet revolving around a Sun which is equal to its size, and of course the planet is free of any life because of the cold on its surface.

Of course my dears, we cite these scientific discoveries to expand our vision for the universe, and to recognize the greatness of Allah. Thinking about the creation of the universe is no less than the cult of praying and Hajj (pilgrimage).

When we see this planet that Allah created as the size as its sun which is orbiting around it, we remember Allah's blessing which subjugate our earth  in the right size and distance from the sun, and to enjoy warmth of life on its Ground. Allah says: (And if you would count the favors of Allah, never could you be able to count them. Truly! Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful . . .)   (An-Nahl: 18)

16:18

God Almighty says in the Holy Quran: And if you should count the favors of Allah , you could not enumerate them. Indeed, Allah is Forgiving and Merciful. (16:18)

REMEMBER: 

God Almighty says, 'Which Of the Favors Of your LORD Would You Deny' (mankind and jinn)? (QS 55: verse 13)
55:13

SPEED OF LIGHT IN HOLY QURAN

Behind a great verse, there is a hidden signal to the speed of light. Recently that signal was discovered by scientists, God says: (And verily, a day with your Lord is as a thousand years of what you reckon.) . . .



If we observe the moon from outside the solar system, we can see that moon is revolving a complete round around earth every 27.3 day , but because earth revolves around itself so we see the moon is completing the round every 29.5 day.


The moon revolves around earth a complete round every month, but because earth is also revolving around itself and in the same direction so that we see the month is 29.5 day but in fact it only takes 27.3days for the moon to complete the round. The question is what is the traveled distance by the moon around earth in 1000 year?

A Muslim scientist put forward an idea which is: the holy verse refers to 2 equal times and that is some kind of the relatively. God be He blessed says: (And verily, a day with your Lord is as a 1000 years of what you reckon) (Surat Al-Hajj- verse 47), so we have a day and a 1000 year, how can we make them equal? And what is the common factor?

22:47

God Almighty says in the Holy Quran: And they urge you to hasten the punishment. But Allah will never fail in His promise. And indeed, a day with your Lord is like a 1000 years of those which you count. (QS 22: verse 47)

Scientists consider the speed of light is a distinguished speed and there is no object can be able to reach that speed. So whenever the speed of an object increases therefore the time for that object will slow down. Therefore if any object reached the speed of light, the time will stop for that object. that is the summary of Theory of relativity.


A photo for the real distance between moon and earth .The moon revolves around earth in a non- circular (Oblate) orbit .Distance between both of them is about 384 thousand km. Moon revolves around earth in a speed of 1 km/second. According to the Interna-tional standards, speed of the light in the empty space is 299792 km/second.

If we called the mentioned day in the verse with "the cosmic day" to distinguish it from our ordinary day so according to the holy verse (And verily, a day with your Lord is as a thousand years of what you reckon) we can write the equation as the following: 

"One cosmic day" = "one thousand year (according to our calculations)"

So, there is a hidden relationship between length of the day and length of the one thousand year. What is the relation?

1. Calculation of the length of the one thousand year

The determination of months and years is based on the movement of the moon. so the month for us is a one complete round for the moon around the earth. We know that moon revolves one round every month around earth, so it will be 12 rounds in the year. God says: (Verily, the number of months with Allah is 12 months (in a year) (Surat  at-Taubah- verse 36)

9:36

God Almighty says in the Holy Quran: Indeed, the number of months with Allah is 12 [lunar] months in the register of Allah [from] the day He created the heavens and the earth; of these, 4 are sacred. That is the correct religion, so do not wrong yourselves during them. And fight against the disbelievers collectively as they fight against you collectively. And know that Allah is with the righteous [who fear Him]. (Taubah verse 36)

In a simple calculation based on the real month, the moon travels 2152612.27 km around earth in compete round. This distance represents the length of the orbit that the moon takes while a complete round during one month.

So the distance per year is: 2152612.27 × 12 = 25831347 km

And in one thousand year is: 25831347 × 1000= 25831347000 km

2. Calculation of the length of the one day

The day is 24 hours and in seconds it is: 86164 seconds according to the International standards.

Right now, we have the value of 1000 year "25831347000km" which is "the distance" and we have the length of the day "86164 second" which is "the time".

Hence, to realize the hidden relation between distance and time we can use the known formula:

Speed = distance ÷ time

After applying these figures in the formula we can see the surprise which is:

The cosmic speed = 25831347000 ÷ 86164 = 299792 km\second which is exactly the speed of the light.

Therefore we can realize that the signal in the holy verse is the speed of light by liking "the one day" and "the 1000 year". this is a scientific precedence for the Qur'an and it wouldn't be a coincidence.

Questions

Here are some questions that the reader of this article may face which can be summarized in the following: 

1.  Why we considered this verse as a signal for speed of light?

2. Why the Qur'an did not speak directly about the speed of light?

3. Does this research say that the divine order descends in the speed of light?

In fact the Qur'an contain many hidden signs which were Unintelligible in the previous years but at the suitable time it can be explained and became clear to understand the miracle and to be an evidence that message of Islam is sincere.

The holy verse linked between the day and the one thousand year and the relation is the value of the speed of light which is 299792, how can we explain the existence of that number in the Qur'an?

Faster than light

God be He blessed and exalted says: (He manages and regulates (every) affair from the heavens to the earth; then it (affair) will go up to Him, in one Day, the space whereof is a thousand years of your reckoning (i.e. reckoning of our present world’s time) (Surat As-Sajdah- verse 5). 

32:5


God Almighty says in the Holy Quran: He arranges [each] matter from the heaven to the earth; then it will ascend to Him in a Day, the extent of which is a 1000 years of those which you count. 

Skeptics say: does the divine order move with the speed of light? The answer is: we believe that there is a hidden signal in the verse about the speed of light. And concerning the verse: (then it (affair) will go up to Him, in one Day, the space whereof is a 1000 years) it means that  the divine order goes up to Him (Allah) in the 7 heaven in one day or in 1000 year according to our time. But what does it mean?

Also God says: (He manages and regulates (every) affair from the heavens to the earth; then it (affair) will go up to Him, in one Day, the space whereof is a thousand years of your reckoning (i.e. reckoning of our present world’s time) (Surat As-Sajdah- verse 5) 

41:12

In one day the light cross 25831347000 km and this distance is in the range of our solar system, so that the speed of light is not enough to cross the heaven which is in our world in one day , so that there must be another speed which is faster than the speed of light. Nowadays, Scientists believe in that.

Scientists started to observe some cosmic phenomena such as the dark matter and their believe in the existence of a speed which is faster than light is increasing, that was an idea by an American and British scientists.

Till now, there is no evidence that this speed is existed but we believe that Qur'an referred to that speed even before anyone else. 

Attention

One of our sisters drawn our attention that we considered the cosmic day: 24 hours and every hour is 3600 second, on what bases was that consideration? The answer is that is a human diligence and our objective is to understand the koranic signal about the speed of light, and the cosmic day may be not like that and also there  maybe many signs in that verse about another high cosmic speeds.

As our God be He blessed told us about the speed of the divine order and He be blessed associated it with the eye twinkling, God Almighty says in the Holy Quran: 



54:50

"And Our command is but one, like a glance of the eye". (Surat Al-Qamar – verse 50)

In another verse which talks about the coming of the day of resurrection as that day will come so quickly, God says: (And to Allah belongs the Unseen of the heavens and the earth. And the matter of the Hour is not but as a twinkling of the eye, or even nearer. Truly! Allah is Able to do all things.)(Surat An-Nahl- verse 77)

16:77


Almighty says in the Holy Quran: And to Allah belongs the unseen [aspects] of the heavens and the earth. And the command for the Hour is not but as a glance of the eye or even nearer. Indeed, Allah is over all things competent. (QS 16: verse 77)

Also God says: (He manages and regulates (every) affair from the heavens to the earth; then it (affair) will go up to Him, in one Day, the space whereof is a thousand years of your reckoning (i.e. reckoning of our present world’s time) (Surat As-Sajdah- verse 5) 

32:5

God Almighty says in the Holy Quran: He arranges [each] matter from the heaven to the earth; then it will ascend to Him in a Day, the extent of which is a 1000 years of those which you count. (QS 32: verse 5)

And says in another verse: (The angels and the Ruh [Jibril (Gabriel)] ascend to Him in a Day the measure whereof is 50 thousand years.)(Surat Al-Ma‘arij- verse 4)

70:4


God Almighty says in the Holy Quran: The angels and the Spirit will ascend to Him during a Day the extent of which is 50 thousand years. (QS 70: verse 4)

Let us to look attentively at these 2 expressions:

1. In one Day, the space whereof is a thousand years of your reckoning.

2. In a Day the measure whereof is fifty thousand years.

We intend to close this article by the following question: why did our God say in the first verse (of your reckoning) but He didn't mention that statement in the second verse? What does it mean?


Let it to be the subject of our nest article and I invite all people to think about that and send me any suitable ideas.


References:

1.  Mother Of the Books 'Holy Quran'

2.  www.nationalgeographic.com

3. The first one who demonstrated this idea is DR/Mohamed Dodah in a published research in the website of "Commission on Scientific Signs of Qur'an & Sunnah"

4. The precise speed of light is: 299792.458 meter per second but we used the speed as: 299792 to facilitate calculations, with taking into consideration that usually the full speed of the light is in the empty space but the speed became much  slower when penetrating liquids or glasses.  


6. Speed of Light,Wikipedia.

7. ON THE CONSTANCY OF THE SPEED OF LIGHT, www.ldolphin.org 


8. Some researches on NASA website: http://www.nasa.gov




JOIN theCLUB If ‘U’ Think ‘U’ Are the 18Group Of People! The GOLDMINE 1WORLD Community Should Render Back the trusts to those to Whom they Due: (@18 Group Of people) Poor People, Orphan, Single Mother, Single Father, Student, Low In Come, Jobless, Disable, Patient, Old Citizen, Prisoner, Bankruptcy, FARMER, Fishermen, RICH People, All RACES, All Country And All Government In theWhole WORLD. theWORLD for free! NewWORLDPrinciple:  ASSETProperty "It's NOT For SALE, It's Not For Bought, It's FREE!:  *House *Car *@Education: College, University. *@ELETRICAL GOODs: Air Con, PC Laptops, Home Theatre. *FURNITURE: Sofa Set, Bed Set, Sauna Bath, Kitchen Cabinet, Dining Table. Vacation: Around the WORLD, Holiday, HAJ, UMRAH, NOW EveryONE CAN Fly, Hotels. *Life Insurance: (Free@Hospital Fund, Free@Funeral Fund, Free@Death Fund, Free@Pension Fund).


SOLUTION: *Poverty Killer *Recession Killer  *Global Peace 
Be the First! JOIN 1WORLDCommunityForYOURCountry
Remember: 'U' Do Not Ask WHY 'U' Ask Why Not'

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...