Wednesday 8 January 2014

OBAMA menjemput top pengkritik NSA ke mesyuarat di White House . . .

U.S. President Barack Obama (Reuters/Larry Downing – think IN pictures @1WORLD Community)

Alifhafisin - Presiden Amerika Syarikat Barack Obama dilaporkan akan menga-dakan mesyuarat tertutup dengan pegawai-pegawai pilih pada hari Khamis minggu ini untuk membincangkan secara peribadi masa depan operasi pengawasan kontroversi diper-juangkan oleh Agensi Keselamatan Negara.

Jurnal National melaporkan (reported) pada hari Selasa bahawa presiden telah meminta pengerusi dan kedudukan ahli-ahli Dewan Negara dan Dewan Rakyat Badan Kehakiman dan Perisikan jawatankuasa untuk menghadiri mesyuarat rahsia, serta kakitangan kanan White House dan lain-lain “pemain utama” dalam Kongres yang mempunyai mengkritik operasi NSA, termasuk Senator Mark Udall (D-Colorado), Senator Ron Wyden (D-Oregon) dan Rep Jim Sensenbrenner (R- Wisconsin).

“Ia masih tidak jelas dengan tepat apa yang Obama mahu berbincang,” Jurnal ini Dustin Volz melaporkan pada hari Selasa, “tetapi pembantu mengharapkan dia untuk mena-warkan beberapa pembaharuan dalam usaha untuk mendapatkan sokongan dari ahli parlimen.”

Mesyuarat Khamis akan datang 7 bulan-ke-hari selepas bekas kontraktor NSA Edward Snowden mendedahkan dirinya menjadi orang yang bertanggungjawab untuk mengambil harta dokumen terperingkat memperincikan mereka operasi pengawasan dan bocor (leaking) ia kepada ahli-ahli media.

Laporan ditulis oleh wartawan di beberapa agensi berita terbesar di DUNIA telah sejak digunakan dokumen untuk mendedahkan taktik pengintip sebelum ini tidak diterbitkan dan meragukan undang-undang yang diperjuangkan oleh NSA, orang-orang seperti yang telah mendorong panggilan untuk pembaharuan yang meluas daripada orang-orang seperti Udall, Wyden, Sensenbrenner dan pengkritik lain di dalam dan di luar Kongres.

Bulan lepas, sekumpulan kajian 5-orang dipasang oleh Pres. Obama menyampaikan White House dengan laporan mencadangkan (recommendations) bahawa NSA memper-timbangkan puluhan cadangan bertujuan untuk reformasi beberapa operasi terdedah melalui kebocoran Mr Snowden ini.

Selepas laporan yang telah siap tetapi sebelum presiden pergi bercuti pada akhir Disember, Obama berkata beliau akan membuat “kenyataan cukup muktamad tentang semua ini pada bulan Januari.”

Presiden kini dijangka untuk menimbang dalam kepada orang-orang cadangan umum dalam Negeri tahunan alamat Union pada 28 Januari di Washington, tetapi sementara itu Journal melaporkan bahawa Rumah Putih mungkin menggunakan mesyuarat minggu ini untuk membincangkan secara peribadi butiran potensi mengenai NSA pembaharuan.

Operasi Kerajaan terdedah melalui mereka kebocoran telah mengaitkan NSA untuk mengumpul risikan (gathering intelligence) mengenai Amerika dan menjalankan peman-tauan ke atas pemimpin-pemimpin negara-negara bersekutu (leaders of allied nations). Percubaan untuk mengekang program-program dalam bulan-bulan sejak kebocoran bermula pada bulan Jun telah berterusan, walaupun sebahagian besarnya tidak Berjaya (unsuccessful).

Setelah penerbitan baru-baru ini cadangan kumpulan kajian semula itu, bagaimanapun, presiden dapat mencari dirinya tekan untuk mengamalkan sekurang-kurangnya beberapa cadangan yang dibuat oleh panel yang dipilih tangan beliau.

“Jelas sekali, laporan ini bercakap kepada apa yang saya dengar bukan sahaja dari orang di sini tetapi di seluruh DUNIA: bahawa mereka tahu bahawa kebebasan dan keselamatan tidak saling eksklusif,” Senator Wyden memberitahu akhbar Guardian di UK bulan lepas. “Ada yang besar, pembaharuan yang bermakna dalam hal ini.”

Jawatankuasa Kehakiman Senat sebelum ini dijadualkan mendengar (hearing) pada Selasa depan, 14 Januari, di mana ahli-ahlinya akan membincangkan penemuan kumpulan kajian NSA dengan ahli-ahli panel yang bertanggungjawab untuk laporan.

OBAMA inviting top NSA Critics to private meeting 
at White House . . .

United States President Barack Obama will reportedly hold a closed-door meeting with select officials on Thursday this week to discuss in private the future of the controversial surveillance operations waged by the National Security Agency.

The National Journal reported on Tuesday that the president has asked the chairmen and ranking members of the Senate and House of Representatives Judiciary and Intelligence committees to attend the secret meeting, as well as senior White House staffers and other “key players” in Congress who have been critical of the NSA’s operations, including Sen. Mark Udall (D-Colorado), Sen. Ron Wyden (D-Oregon) and Rep Jim Sensenbrenner (R-Wisconsin).

“It remains unclear precisely what Obama wants to discuss,” the Journal’s Dustin Volz reported on Tuesday, “but aides expect him to offer some reforms in an attempt to garner support from the lawmakers.”

Thursday’s meeting will come seven months-to-the-day after former NSA contrac-tor Edward Snowden revealed himself to be the man responsible for taking a trove of classified documents detailing those surveillance operations and leaking them to members of the media.

Reports penned by journalists at some of the biggest news agencies in the world have since used those documents to expose previously unpublished and questionably legal spy tactics waged by the NSA, the likes of which have prompted calls for widespread reform from the likes of Udall, Wyden, Sensenbrenner and other critics both in and out of Congress.

Last month, a five-person review group assembled by Pres. Obama presented the White House with a report recommending that the NSA consider dozens of recommen-dations meant to reform some of the operations exposed through Mr. Snowden’s leaks.

After that report was completed but before the president went on vacation in late December, Obama said he’d make a "pretty definitive statement about all of this in January."

The president is now expected to weigh in on those recommendations publically during the annual State of the Union address scheduled for January 28 in Washington, but meanwhile the Journal is reporting that the White House may be using this week’s meeting to discuss in private the potential details about NSA reform.

Government operations exposed through those leaks have linked the NSA to gathering intelligence on Americans and conducting surveillance on the leaders of allied nations. Attempts to rein in those programs in the months since the leaks started in June have been ongoing, albeit largely unsuccessful.

Upon the recent publishing of the review group’s recommendations, however, the president could find himself press to adopt at least some of the suggestions made by his hand-picked panel.

“Clearly, this report speaks to what I’ve heard not just from people here but around the world: that they know that liberty and security are not mutually exclusive,” Sen. Wyden told the UK’s Guardian newspaper last month. "There are substantial, meaningful reforms in this.”

The Senate Judiciary Committee has previously scheduled a hearing for next Tuesday, January 14, in which its members will discuss the NSA review group’s findings with the panelists responsible for the report.


TOP NEWS Photos: Tentera Israel mengiringi seorang peneroka Yahudi selepas beliau ditahan oleh penduduk kampung Palestin di kampung Tebing Barat Qusra berhampiran Nablus 7 Jan 2014. Penduduk kampung Palestin pada Selasa ditahan dan memukul sekumpulan peneroka Israel sebelum membebaskan mereka, menuduh kumpulan yang telah dibuang batu pada petani cenderung bidang mereka di dalam West Bank yang diduduki. Insiden itu ditambah kepada menggelegak ketegangan antara penduduk Israel dan penduduk kampung Palestin di Tebing Barat dengan Amerika Syarikat bergelut untuk menyambut rundingan damai Israel-Palestin hadapan yang disambung semula pada bulan Julai selepas terhenti 3 tahun. REUTERS/Abed Omar Qusini (WEST BANK - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penduduk Yahudi berkumpul duduk bersama-sama selepas ditahan oleh penduduk kampung Palestin di kampung Tebing Barat Qusra berhampiran Nablus 7 Januari 2014. Penduduk kampung Palestin pada Selasa ditahan dan memukul sekumpulan peneroka Israel sebelum membebaskan mereka, menuduh kumpulan yang telah dibuang batu pada petani cenderung bidang mereka di dalam West Bank yang diduduki. Insiden itu ditambah kepada menggelegak ketegangan antara penduduk Israel dan penduduk kampung Palestin di Tebing Barat dengan Amerika Syarikat bergelut untuk menyambut rundingan damai Israel-Palestin hadapan yang disambung semula pada bulan Julai selepas terhenti 3 tahun. REUTERS/Abed Omar Qusini (WEST BANK - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penduduk Palestin (2 R) cuba untuk melindungi peneroka Yahudi yang cedera selepas mereka ditahan di Kampung Tebing Barat Qusra berhampiran Nablus 7 Jan 2014. Penduduk kampung Palestin pada Selasa ditahan dan memukul sekumpulan peneroka Israel sebelum membebaskan mereka, menuduh kumpulan yang telah dibuang batu pada petani cenderung bidang mereka di dalam West Bank yang diduduki. Insiden itu ditambah kepada menggelegak ketegangan antara penduduk Israel dan penduduk kampung Palestin di Tebing Barat dengan Amerika Syarikat bergelut untuk menyambut rundingan damai Israel-Palestin hadapan yang disambung semula pada bulan Julai selepas terhenti tiga tahun. REUTERS/Abed Omar Qusini (WEST BANK - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Orang disesarkan membawa bekas air di atas kepala mereka di kem Tomping, di mana kira-kira 15,000 orang pelarian yang melarikan diri rumah mereka terlindung oleh Bangsa-Bangsa Bersatu, berhampiran ibu Selatan Sudan Juba 7 Januari 2014. REUTERS/James Akena (SOUTH SUDAN - CIVIL UNREST MILITARY POLITICS SOCIETY CONFLICT TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Aktivis Bangladesh Jamaat-e-Islami parti dan Parti Nasionalis Bangladesh (BNP) menyerang seorang aktivis (bawah) daripada Liga Awami semasa pertembungan di Rajshahi 5 Januari 2014. Pemerintah Bangladesh Awami League telah bersedia pada hari Ahad untuk memenangi pilihan raya keganasan dibelenggu parlimen yang hasil tidak pernah ragu-ragu selepas boikot oleh parti pembangkang utama. Dengan lebih sedikit daripada separuh daripada 300 kerusi yang dipertandingkan, pengundi membuang undi dalam jumlah yang sederhana di tengah-tengah keselamatan berat dalam mengundi yang tidak mempunyai perayaan biasa pilihan raya Bangladesh dan dipulaukan oleh pemerhati antarabangsa sebagai kecacatan. REUTERS/Stringer (BANGLADESH - CIVIL UNREST POLITICS ELECTIONS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Aktivis Bangladesh Jamaat-e-Islami parti dan Parti Nasionalis Bangladesh (BNP) pertembungan dengan aktivis Liga Awami di Rajshahi 5 Januari 2014. Pemerintah Bangladesh Awami League telah bersedia pada hari Ahad untuk memenangi pilihan raya keganasan dibelenggu parlimen yang hasil tidak pernah ragu-ragu selepas boikot oleh parti pembangkang utama. Dengan lebih sedikit daripada separuh daripada 300 kerusi yang dipertandingkan, pengundi membuang undi dalam jumlah yang sederhana di tengah-tengah keselamatan berat dalam mengundi yang tidak mempunyai perayaan biasa pilihan raya Bangladesh dan dipulaukan oleh pemerhati antarabangsa sebagai kecacatan. REUTERS/Stringer (BANGLADESH - CIVIL UNREST POLITICS ELECTIONS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community) 

TOP NEWS Photos: Menteri Luar Arab Putera Saud al-Faisal bin Abdulaziz al-Saud (R) mendengar sebagai Setiausaha Negara Amerika Syarikat John Kerry membuat kenyataan kepada media di Lapangan Terbang Antarabangsa King Khalid di Riyadh 5 Januari 2014. REUTERS/Brendan Smialowski/Pool (SAUDI ARABIA - POLITICS ROYALS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Pejuang puak berkumpul sebelum dikerahkan untuk membuat rondaan di jalan-jalan di Falluja, 50 km (31 batu) barat Baghdad 5 Januari 2014. Tentera kerajaan Iraq melawan serangan al Qaeda berdekatan sempadan Syria melancarkan serangan udara di bandar Ramadi pada hari Ahad membunuh 25 militan Islam, menurut pegawai-pegawai tempatan. Pegawai-pegawai kerajaan di wilayah Anbar barat berjumpa dengan para pemimpin puak untuk menggesa mereka untuk membantu menangkis militan al-Qaeda yang telah mengambil alih bahagian Ramadi dan Falluja, bandar-bandar Iraq strategik di Sungai Efrat. REUTERS/Stringer (IRAQ - CIVIL UNREST POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Para lelaki bersenjata bertopeng Sunni memuji-muji slogan semasa bantahan terhadap kerajaan Syiah yang dipimpin Iraq, menuntut bahawa tentera Iraq tidak cuba untuk memasuki bandar, di Falluja, 50 km (31 batu) barat Baghdad 7 Januari 2014. Tentera Iraq dikerahkan kereta kebal dan meriam sekitar Falluja pada Selasa, pegawai keselamatan berkata, sebagai pemimpin tempatan di bandar yang mengepung menggesa militan al-Qaeda untuk meninggalkan untuk mengelakkan serangan tentera akan berlaku. Ramai di sekali dominan minoriti Islam Sunni Iraq, kumpulan utama di Anbar, berkongsi Negara Islam Iraq dan (ISIL) permusuhan Levant ke arah kerajaan Syiah yang diterajui Perdana Menteri Nuri al-Maliki. Tetapi beberapa pemimpin suku di wilayah telah cuba untuk mengemudi cara yang sederhana antara kedua-dua. REUTERS/Stringer (IRAQ - CIVIL UNREST POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Polis tentera Yaman ahli2 yang baru dilantik menyertai latihan di berek mereka di Sanaa 8 Januari 2014 REUTERS/Khaled Abdullah (YEMEN - POLITICS MILITARY TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...