Wednesday, 25 December 2013

Anak gadis PALESTIN ‘mati’ sebagaimana ISRAEL menghantar Jet, kereta kebal membalas Op Gaza . . .

Palestin memeriksa kem latihan Hamas selepas ia dilanda serangan udara Israel di Khan Younis di selatan Semenanjung Gaza 24 Disember 2013. (Reuters/Ibraheem Abu Mustafa – think IN pictures @1WORLD Community)

Alifhafisin - Pesawat perang Israel telah menjalankan serangan udara satu di Semenan-jung Gaza sebagai tindak balas kepada menembak maut seorang awam Israel, Pasukan Pertahanan Israel telah mengesahkan. Sekurang-kurangnya seorang Palestin telah dila-porkan terbunuh dalam serangan itu.

Pegawai-pegawai hospital yang memetik oleh Reuters berkata, gadis itu yang berusia 2 tahun telah terbunuh oleh serpihan di kem al-Bureij di tengah Semenanjung Gaza kerana dia berdiri dengan keluarganya ketika itu di luar rumah mereka.

Beberapa ahli-ahli keluarga Palestin telah juga dilaporkan yang tercedera. Berikutan serangan itu, Angkatan Pertahanan Israel (IDF) mengeluarkan kenyataan yang menga-takan pesawat IAF dan kereta kebal IDF dan infantri disasarkan “laman keganasan di Semenanjung Gaza” termasuk kemudahan senjata pembuatan, “keganasan” infrastruktur, dan pelancar roket yang disembunyikan.

Palestinian Girl 'Dead' As ISRAEL sends Jets, tanks in retaliatory Gaza Op

Israeli warplanes have carried out an airstrike in the Gaza Strip in response to the fatal shooting of an Israeli civilian, the Israel Defense Force has confirmed. At least one Palestinian has been reportedly killed in the strike.

Hospital officials cited by Reuters said the 2-year-old girl was killed by shrapnel in al-Bureij camp in the central Gaza Strip as she was standing with her family outside their home.

Several other members of the Palestinian family were also reportedly injured. Following the strike, the Israel Defense Forces (IDF) issued a statement saying IAF aircrafts and IDF tanks and infantry targeted “terror sites in the Gaza Strip” including a weapons manufacturing facility, “terror” infrastructures, and a concealed rocket launcher.

Mayat gadis Palestin Hala Bhairi yang usia 3 tahun, sebagaimana medik berkata telah terbunuh oleh serpihan dalam serangan udara Israel ke atas kemudahan Bureij yang terletak di sebuah bilik mayat sebuah hospital di tengah Semenanjung Gaza 24 Disember, 2013. (Reuters/Ibraheem Abu Mustafa – think IN pictures @1WORLD Community)

Kata tentera Israel mereka menjaringkan “serang langsung” pada sasaran. Menurut kenya-taan itu, serangan itu dilancarkan sebagai tindak balas kepada “awam pertama Israel terbunuh di sekitar Semenanjung Gaza sejak Rukun Operasi Pertahanan.” IDF berkata kumpulan militan Palestin Hamas, yang memerintah Gaza, adalah bertanggungjawab untuk kematian. Pegawai-pegawai Hamas berkata pesawat Israel mengebom kem-kem latihan kumpulan itu di Khan Younis dan al-Bureij .

The Israeli military added they scored “direct hits” on the targets. The statement said the strike was launched in response to the “first Israeli civilian killed in the vicinity of the Gaza Strip since Operation Pillar of Defense.” The IDF said the Palestinian militant group Hamas, which rules Gaza, was responsible for the death. Hamas officials said Israeli aircraft bombed the group’s training camps in Khan Younis and al-Bureij.



Serangan datang selepas sniper rentas sempadan maut menembak ke wilayah Israel yang berlaku sebelum ini pada Selasa. Mangsa dikenal pasti sebagai pemandu traktor berusia 22 tahun, Salah Shukri Abu Latyef, yang telah melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di pagar sempadan Gaza pada masa kejadian itu. Namun, tidak ada tuntutan segera tang-gungjawab untuk serangan itu.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dipanggil penembak “satu insiden yang amat berat” bahawa kerajaan Israel “tidak akan mengabaikan”. Netanyahu menambah Israel akan “bertindak balas dengan kuatnya”

The strikes come after a deadly cross-border sniper shooting into Israel's territory which took place earlier on Tuesday. The victim was identified as a 22-year-old tractor driver, Salah Shukri Abu Latyef, who was doing a maintenance work on the Gaza border fence at the time of the incident. There was no immediate claim of responsibility for the attack, however.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu called the shooting “an extremely grave incident” that the Israeli government “will not ignore”. Netanyahu added Israel will “respond forcefully”.

Budak lelaki Palestin sebagaimana medik berkata telah tercedera ketika serangan udara Israel ke atas kemudahan Bureij yang terletak di atas katil di sebuah hospital di tengah Semenanjung Gaza 24 Disember, 2013. (Reuters/Ibraheem Abu Mustafa – think IN pictures @1WORLD Community)

Menembak diikuti 2 serangan Palestin yang lain disyaki: pengeboman bas berhampiran Tel Aviv pada hari Ahad yang menyebabkan tiada kemalangan jiwa dan mencederakan seorang anggota polis Israel di tikam pada hari Isnin. Tentera Israel, bagaimanapun, tidak menyambung kejadian untuk serangan Selasa, walaupun berkata telah mengambil “pan-dangan yang paling teruk daripada mereka.”

Menteri Pertahanan Moshe Ya'alon menasihatkan Hamas “tidak untuk menguji kesabaran kita.” “Jika tidak akan ada tenang di Israel, tidak akan ada tenang di Gaza sama ada,” kata Ya'alon.

The shooting followed two other suspected Palestinian attacks: a bus bombing near Tel Aviv on Sunday that caused no casualties and the wounding of an Israeli policeman in a stabbing on Monday. The Israeli military, however, did not connect the incidents to the Tuesday attacke, though said were taking "a most severe view of them."

Defense Minister Moshe Ya'alon advised Hamas "not to test our patience." "If there won't be quiet in Israel, there won't be quiet in Gaza either," Ya'alon said.

#Breaking#Israeli planes bombing civilian sites in #KhanYounis in southern #Gaza (AbedAziz-Gaza @ReturnPal – think IN pictures @1WORLDCommunity)


No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...