Wednesday 25 December 2013

OBAMA mempertahankan SeMASSA program NSA jarang-jarang berlaku sidang akhbar White House . . .

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama mengadakan sidang akhbar di Pusat Media Brady Taklimat di White House di Washington, DC, 20 Disember, 2013. (AFP Photo/Saul Loeb – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Alifhafisin - Presiden Amerika Syarikat Barack mempertahankan taktik pengawasan yang digunakan oleh Agensi Keselamatan Negara (NSA) semasa sidang akhbar yang jarang-jarang berlaku dari White House pada hari Jumaat di mana beliau menafikan dakwaan bahawa NSA telah menyalahgunakan program tersebut.

Awal minggu ini satu panel kajian semula bebas yang dipilih oleh presiden untuk mengaudit operasi NSA di tengah-tengah skandal pengawasan yang meluas yang dibekalkan White House dengan suatu laporan (report) yang mengandungi 46 cadangan untuk agensi perisikan.

“Sejak beberapa minggu akan datang saya akan menilai, berdasarkan perbualan bukan sahaja dengan komuniti perisikan tetapi yang lain dalam kerajaan dan di luar kerajaan, bagaimana kita mungkin dikenakan dan menggabungkan cadangan mereka,” Pres. Obama berkata petang semalam dalam sidang akhbar yang dijadualkan akhir beliau 2013.

“Saya fikir mereka menjalankan tugas dengan cemerlang,” katanya daripada 5 orang Review Group.

Presiden akan menunggu sehingga bulan Januari untuk memutuskan apa cadangan, jika ada, NSA perlu mengendahkan, bagaimanapun, tetapi semasa pertukaran dengan wartawan pada hari Jumaat dia sekali lagi menolak tuduhan bahawa agensi perisikan itu telah menyalahi undang-undang yang dijalankan operasi pengawasan.

Syarikat-syarikat telekomunikasi Memaksa setiap hari untuk data telefon berkaitan dengan berjuta-juta rakyat Amerika tidak setanding dengan “pengawasan domestik,” kata presiden, sebaliknya menegaskan bahawa “mempunyai data yang di satu tempat dan disimpan untuk tempoh masa yang tertentu” adalah ‘CounterTerrorism’ penting alat. Antara cadangan yang dibuat dalam laporan 208-halaman Kumpulan Review bergantung kepada yang telekom atau lain pihak yang ke-3 untuk memegang ke dalam data, yang presiden berkata pada hari Jumaat “mungkin.”

“Saya rasa ia adalah penting untuk ambil perhatian bahawa dalam semua ulasan program ini yang telah dilakukan, sebenarnya, di sana bukan keadaan sebenar di mana ia telah didakwa bahawa NSA dalam beberapa cara bertindak secara tidak wajar dalam penggunaan data ini,” Obama terus. “Tetapi apa yang juga jelas ialah dari perbahasan awam, orang bimbang tentang prospek, kemungkinan penyalahgunaan.”

Sebaliknya, walaupun, seorang hakim persekutuan (federal judge) di Washington, DC menulis awal minggu ini bahawa koleksi ditahan yang metadata telefoni mungkin tidak mengikut perlembagaan dan bahawa plaintif dalam tuntutan mahkamah difailkan terhadap pentadbiran Obama boleh mempunyai injunksi melindungi diri mereka daripada mempunyai telefon mereka sendiri rekod yang dikumpul oleh NSA. Dan walaupun tuntutan presiden, dalam satu kejadian lain yang Perisikan Asing Pengawasan Court - badan yang meluluskan program-program ini - menuduh NSA mempunyai NSA “kerap dan sistematik melanggar” keperluan pengawasan sendiri,

Sekiranya White House bersetuju untuk reformasi itu dan amalan-amalan lain, presiden itu berkata komuniti perisikan akan tanpa alat yang telah dialu-alukan oleh penyokong operasi agensi itu sebagai kritikal untuk keselamatan negara.

“Persoalan kita akan tanya ialah boleh kita mencapai matlamat yang sama program ini adalah bertujuan untuk mencapai dengan cara yang memberikan orang ramai lebih yakin bahawa sebenarnya NSA adalah melakukan apa yang ianya sepatutnya lakukan,” kata Obama. “Saya yakin dalam fakta bahawa NSA tidak melibatkan diri dalam pengawasan domestik atau pengintipan di sekitar, tetapi saya juga sedar bahawa sebagai teknologi berubah dan orang ramai boleh mula menjalankan algoritma dan program-program yang merancang semua maklumat yang kita memuat turun pada setiap hari asas ke dalam telefon dan komputer kita yang kita mungkin ada untuk memperbaiki ini lebih lanjut untuk memberikan orang ramai lebih yakin. Dan saya akan bekerja keras untuk melakukan itu.”

Wartawan Fox Ed Henry dengan pantas susulan kenyataan presiden dengan mengingatkan komander-dlm-ketua yang hanya 6 bulan sebelum dia berkata pentadbiran beliau melanda “keseimbangan” antara keselamatan dan privasi keprihatinan berhubung dengan operasi NSA itu.

“Anda boleh membuat aduan tentang Big Brother dan bagaimana ini adalah program yang berpotensi mengamuk, tetapi apabila anda benar-benar melihat butir-butir, maka saya fikir kita telah melanda imbangan yang betul,” Henry dipetik dari pernyataan yang dibuat oleh presiden pada 7 Jun - 2 hari selepas media mula melaporkan program koleksi metadata NSA akibat dokumen bocor yang didedahkan oleh bekas kontraktor perisikan Edward Snowden.

“Itu adalah hanya 6 bulan yang lalu,” kata Henry. “Sekarang, ada hakim mengatakan tidak; panel anda sendiri mengatakan tidak;  Walaupun kamu katakan tidak, kita tidak benar-benar melanda keseimbangan, mungkin, bahawa perubahan perlu dibuat”

“Soalan saya adalah, adakah anda salah maka kerana anda tidak membaca sepenuhnya berpindah, bukan hanya pada program-program ini , tetapi pada program-program lain, di luar orang-orang yang anda hanya bercakap tentang, di mana kita telah berpotensi mendengar di atas pemimpin Jerman, Brazil pemimpin dan lain-lain, yang mencadangkan terdapat penyalahgunaan, nombor satu ?” katanya. “Pada pengawasan, anda melihat orang-orang Amerika di mata 6 bulan lalu dan berkata, kami mempunyai kira-kira yang betul. Dan 6 bulan kemudian, yang anda katakan, mungkin tidak.”

“Apa yang benar-benar jelas bagi saya,” kata Presiden itu menjawab, “adalah yang diberikan perdebatan awam yang yang berlaku dan pendedahan yang telah berlaku sejak beberapa bulan yang lalu bahawa ini hanya akan berfungsi jika rakyat Amerika mempunyai keyakinan dan kepercayaan.”

Keyakinan yang boleh datang melalui cara pembaharuan, Presiden yang dicadangkan, yang beberapa katakan tidak mungkin dapat dicapai tanpa Snowden berkongsi fail-fail dengan media.

“Obama berkata terdapat cara yang lebih baik telah dijalankan NSA perbahasan; itulah sebabnya dia tidak pernah memulakan apa-apa perbahasan atau mendedahkan program mengintip,” wartawan Murtaza Hussain menulis sebarang tweet pada hari Jumaat.

“Tidak banyak bukti dia/orang lain akan melakukannya jika tidak kerana kebocoran,” Washington Post wartawan Greg Miller menambah pada topik.

Obama defends NSA programs during rare White House press conference

United States President Barack defended the surveillance tactics used by the National Security Agency during a rare press conference from the White House on Friday in which he denied allegations that the NSA has abused those programs.

Earlier this week an independent review panel selected by the president to audit the NSA’s operations in the midst of a far-reaching surveillance scandal supplied the White House with a report containing 46 recommendations for the intelligence agency.

“Over the next several weeks I’m going to assess, based on conversations not just with the intelligence community but others in government and outside of government, how we might apply and incorporate their recommendations,” Pres. Obama said Friday afternoon during his last scheduled press conference of 2013.

“I think they did an excellent job,” he said of the five-person Review Group.

The president will wait until January to decide what suggestions, if any, the NSA should heed, however, but during his exchange with journalists on Friday he again dismissed accusations that the spy agency has unlawfully conducted surveillance operations.

Compelling telecommunication companies daily for the phone data pertaining to millions of Americans is not on par with “domestic surveillance,” the president said, instead insisting that “having that data in one place and retained for a certain period of time” is a crucial counterterrorism tool. Among the recommendations made in the Review Group’s 208-page report are relying on the telecoms or another third-party to hold into that data, which the president said on Friday “is possible.”

“I think it's important to note that in all the reviews of this program that have been done, in fact, there have not been actual instances where it's been alleged that the NSA in some ways acted inappropriately in the use of this data,” Obama continued. “But what is also clear is from the public debate, people are concerned about the prospect, the possibility of abuse.”

On the contrary, though, a federal judge in Washington, DC wrote earlier this week that the dragnet collection of telephony metadata is likely unconstitutional and that the plaintiffs in a lawsuit filed against the Obama administration can have an injunction protecting themselves from having their own phone records collected by the NSA. And despite the president’s claim, in another instance the Foreign Intelligence Surveillance Court — the body that approves these programs — accused the NSA of having NSA "frequently and systematically violated" its own oversight requirements,

Should the White House agree to reform that and other practices, the president said the intelligence community would be without a tool that’s been hailed by proponents of the agency’s operations as critical for national security.

“The question we're going to have to ask is can we accomplish the same goals that this program is intended to accomplish in ways that give the public more confidence that in fact the NSA is doing what it's supposed to be doing,” Obama said. “I have confidence in the fact that the NSA is not engaging in domestic surveillance or snooping around, but I also recognize that as technologies change and people can start running algorithms and programs that map out all the information that we're downloading on a daily basis into our telephones and our computers that we may have to refine this further to give people more confidence. And I'm going to be working very hard on doing that.”

Fox reporter Ed Henry was quick to follow up the president’s remark by reminding the commander-in-chief that just six months earlier he said his administration struck “the right balance” between security and privacy concerns with regards to the NSA’s operations.

"You can complain about Big Brother and how this is a potential program run amok, but when you actually look at the details, then I think we've struck the right balance,” Henry quoted from a statement made by the president on June 7 — two days after the media began to report on the NSA’s metadata collection program due to leaked documents disclosed by former intelligence contractor Edward Snowden.

“That was only six months ago,” Henry said. “Now, there's judges are saying no; your own panel is saying no; even you're saying no, we haven't really struck the right balance, perhaps, that changes have to be made.”

“My question is, were you wrong then because you were not fully read in, not just on these programs, but on other programs, outside of the ones you just talked about, where we were potentially listening in on the German leaders, the Brazilian leaders and others, that suggest there were abuses, number one?” he asked. “On surveillance, you looked the American people in the eye six months ago and said, we've got the right balance. And six months later, you're saying, maybe not.”

“What is absolutely clear to me,” the president responded, “is that given the public debate that's taken place and the disclosures that have taken place over the last several months that this is only going to work if the American people have confidence and trust.”

That confidence could come through way of reform, the president suggested, which some say would not have been possible without Snowden sharing those files with the media.

“Obama says there was a better way to have conducted NSA debate; which is why he never initiated such a debate or revealed spying programs,” journalist Murtaza Hussain tweeted on Friday.

“Not much evidence he/others would have done so were it not for leaks,” Washington Post reporter Greg Miller added on the topic.


Rancangan OBAMA untuk SENJATA Nuklear Amerika Syarikat 
kos $ 355 bilion sepanjang dekad seterusnya . . .



Alifhafisin - Kongres Amerika Syarikat berkata rancangan Presiden Barack Obama untuk senjata nuklear di negara ini akan kos 355 bilion dolar dekad yang akan datang.

Pejabat Anggaran Kongres telah mengeluarkan laporan mengatakan perbelanjaan akan meliputi pemodenan senjata nuklear, sistem penghantarannya, dan makmal-makmal pengeluaran senjata nuklear.

Laporan CBO juga berkata kos adalah hampir satu ratus 50 bilion dolar lebih daripada permintaan awal pentadbiran tahun lepas. Presiden Amerika Syarikat mendakwa ran-cangan pemodenan nuklear diperlukan untuk meningkatkan keselamatan tentera Amerika Syarikat dan memberikan pemimpin-pemimpin politik keyakinan yang cukup dalam perbincangan nuklear dengan kuasa-kuasa DUNIA yang lain. Permintaan bajet nuklear baru datang sebagai pegawai Amerika Syarikat terus mengemukakan bantahan terhadap kenaikan defisit bajet negara.

Obama's plan for US nuclear weapons will cost $355bn 
over next decade . . .

The US Congress says President Barack Obama's plans for the country's nuclear arsenal will cost 355 billion dollars over the next decade.

The Congressional Budget Office has issued a report saying the expenses will cover the modernization of nuclear weapons, their delivery systems, and nuclear weapons production laboratories.

The CBO report also said the cost is nearly one hundred and 50 billion dollars more than the administration's initial request last year. The US president claims the nuclear modernization plan is needed to boost the security of the US military and give political leaders enough confidence in nuclear talks with other world powers. The new nuclear budget request comes as US officials continue to wrangle over the country's rising budget deficit.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...