Wednesday 25 December 2013

ISRAEL melancarkan SERANGAN Udara Gaza bagi pekerjaan PEMBUNUHAN . . .

Seorang lelaki Palestin buaian badan yang tidak bermaya anak saudara beliau, berusia 3 tahun Hala Abu Sebakha, yang medik berkata telah dibunuh oleh serpihan dalam serangan udara Israel di kem Al Maghazi, di rumah mayat hospital Al-Aqsa di Deir Al Balah, tengah Semenanjung Gaza, Selasa, 24 Disember, 2013. Tentera udara dan darat Israel melancarkan satu siri serangan ke atas sasaran Selasa di seluruh Semenanjung Gaza, membunuh gadis muda dan mencederakan 10 dalam tindak balas kepada menembak maut seorang awam Israel oleh penembak tepat Palestin. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Alifhafisin - GAZA CITY, Gaza Strip (AP) angkatan udara dan tanah Israel melancarkan satu siri serangan ke atas sasaran Selasa di seluruh Semenanjung Gaza, membunuh seorang gadis muda dan mencederakan 10 dalam tindak balas kepada menembak maut seorang awam Israel oleh ‘Sniper’ Palestin.

Ia adalah pecah yang paling berat keganasan di kawasan yang tidak menentu sejak November 2012, apabila Israel dan Hamas pemerintah terlibat dalam 8 hari pertempuran berat. Secara tiba-tiba meluap-luap mengancam gencatan senjata yang dihentikan yang berjuang dan yang sebahagian besarnya telah diadakan untuk 13 bulan yang lalu.

“Saya mencadangkan kepada Hamas tidak untuk menguji kesabaran kita dan untuk menegaskan kekuasaannya,” kata Menteri Pertahanan Israel Moshe Yaalon. “Jika tidak ada tenang di Israel, tidak akan ada tenang di Semenanjung Gaza.” Tentera Israel berkata, pesawat, kereta kebal dan infantri disasarkan “laman keganasan” di Gaza, termasuk kemudahan senjata - pembuatan, “infrastruktur keganasan” dan pelancar roket yang disembunyikan. “Serang langsung telah disahkan,” katanya.

Pegawai Palestin melaporkan sekurang-kurangnya 16 serangan Israel, menyebabkan menyebabkan satu siri letupan kuat di seluruh wilayah berturut-turut pesat. Hamas mengarahkan tenteranya untuk memindahkan pejabat dan sebatian dan menghantar semula ke laman yang lebih selamat.

Rasmi Hamas Kementerian Kesihatan Ashraf al-Kidra berkata serangan udara di tengah Gaza membunuh seorang gadis berusia 3 tahun dan mencederakan 3 saudara-mara, termasuk dua adik-beradik muda. Dalam semua, 10 orang telah tercedera, katanya. Beliau berkata laporan awal daripada kematian yang ke-2 adalah salah, dan bahawa lelaki itu cedera berada dalam keadaan serius di hospital.

Jurucakap Hamas Sami Abu Zuhri mengutuk apa yang dipanggil “pengecut” serangan Israel. “Pekerjaan tidak akan menakutkan rakyat Palestin dengan tindakan ini dan tidak akan menghukum tentangan kami dan tidak akan menghentikan kesediaan untuk bertin-dak balas kepada mana-mana serangan ke atas Gaza,” kata beliau.

Israel melancarkan serangan udara sejurus selepas sniper Gaza ditembak seorang buruh awam Israel sebagai dia melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di atas pagar sempadan. Lelaki itu diterbangkan ke hospital, di mana beliau telah diisytiharkan mati.

Kejadian itu berlaku sebagai Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu telah melawat bandar berdekatan Sderot, sasaran kerap serangan Palestin, untuk merasmikan landasan kereta api baru. “Ini adalah kejadian yang sangat teruk dan kami tidak akan biarkan ia pergi tidak terjawab,” kata Netanyahu. “Dasar kami sehingga ini ialah untuk bertindak terlebih dahulu dan untuk bertindak balas berkuat kuasa, dan ini adalah bagaimana kita akan bertindak mengenai kejadian ini juga.”

Di New York, Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon mengutuk pertumpahan darah dan menyeru semua pihak untuk memelihara November 2012 gencatan senjata. “Setiausaha Agung menolak semua tindakan menyerang orang awam yang dan menyeru semua pihak untuk mengenakan sekatan maksimum dan untuk mengelakkan satu lagi kitaran pertumpahan darah,” kata pejabatnya dalam satu kenyataan.

Lt Kol Peter Lerner, seorang jurucakap tentera Israel, berharap tenang itu akan dipulihkan tetapi berkata tentera itu bersedia untuk apa-apa senario. “Kami tidak mencari pening-katan di sempadan dengan Gaza,” katanya. “Tetapi kita tidak bersedia untuk mempunyai tembakan dipecat pada kami dari seluruh pagar, membunuh orang awam kita.”

Israel dan Hamas adalah musuh sengit. Sisi telah berperang kerap sejak Hamas, sebuah kumpulan militan Islam kepada kemusnahan Israel, merampas kuasa di Gaza pada tahun 2007. Israel telah menjalankan 2 perbalahan melalui tentera besar-besaran di Gaza sebagai tindak balas kepada serangan roket berat, pada awal tahun 2009 dan kemudian pada tahun lepas.

Operasi 2012 berakhir dalam gencatan senjata Mesir itu diaturkan. Walaupun kedua-dua belah pihak telah sebahagian besarnya diperhatikan gencatan senjata, ia telah diuji oleh roket berkala dan api mortar dari Gaza dan serangan udara balas. Pelampau Salafi ber-tentangan dengan gencatan senjata telah di belakang kebanyakan keganasan. Tetapi Israel berkata ia memegang Hamas bertanggungjawab untuk semua serangan daripada wilayahnya. Tidak ada tuntutan segera tanggungjawab untuk menembak pada hari Selasa.

Israel baru-baru ini ditemui sepasang terowong penyeludupan utama dari Gaza ke Israel yang katanya telah dibina oleh kumpulan militan yang merancang untuk mengadakan serangan. Serangan hari Selasa adalah yang terbaru dalam siri insiden keganasan. Satu anggota polis Israel ditikam Isnin di luar penyelesaian West Bank, jam selepas roket dilancarkan dari Gaza mendarat di selatan Israel.

Pada hari Ahad, pihak berkuasa bom paip percaya telah ditanam oleh militan Palestin meletup di dalam bas di tengah Israel, detik-detik selepas kenderaan itu telah dipindahkan. Letupan kuat, yang menyebabkan kerosakan berat untuk bas yang kosong, adalah seran-gan yang paling serius di Israel dalam lebih daripada satu tahun .

Dalam mencerminkan ketegangan, Kedutaan Amerika Syarikat di Tel Aviv dan Konsulat di Jerusalem mengarahkan pekerja Amerika dan keluarga mereka untuk mengelakkan teksi bas mini yang dikongsi yang beroperasi di Israel. Ia berkata larangan itu berkuatkuasa selama 2 minggu manakala pegawai “menilai implikasi keselamatan” pengeboman bas. Terdapat sudah telah menjadi larangan lama diberikan menaiki bas dan berdiri di per-hentian bas.

Keganasan telah kabur atmosfera dalam rundingan damai antara Israel dan Pihak Berkuasa Palestin, kerajaan Palestin saingan yang memerintah di Tebing Barat . Pegawai Israel percaya rentetan baru-baru ini serangan tidak disambung. Tetapi Yaalon, Menteri Pertahanan Israel, menuduh Pihak Berkuasa Palestin menggalakkan hasutan dan keben-cian Israel yang telah mencipta persekitaran untuk keganasan.

Saudara-mara Palestin membawa badan yang tidak bermaya 3-tahun Hala Abu Sebakha, sebagaimana medik berkata telah terbunuh oleh serpihan dalam serangan udara Israel di kem Al Maghazi, di rumah mayat hospital Al-Aqsa di Deir Al Balah, tengah Gaza, SELASA, 24 Disember, 2013. Tentera udara dan tanah Israel melancarkan satu siri serangan ke atas sasaran Selasa di seluruh Semenanjung Gaza, membunuh seorang gadis muda dan mencederakan 10 dalam tindak balas kepada menembak maut seorang awam Israel oleh penembak tepat Palestin. Pegawai Palestin melaporkan sekurang-kurangnya 16 serangan Israel, menyebabkan menyebabkan satu siri letupan kuat di seluruh wilayah berturut-turut pesat. Hamas mengarahkan tenteranya untuk memindahkan pejabat dan sebatian dan menghantar semula ke laman yang lebih selamat. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Sebuah helikopter tentera Israel mengambil kira untuk memindahkan pukulan orang awam berhampiran Israel dan Gaza sempadan, selasa 24 Disember, 2013. Lelaki itu seorang awam Israel yang ditembak kerana dia melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di atas pagar sempadan dan disahkan mati semasa tiba di hospital. Tentera udara dan darat Israel melancarkan satu siri serangan ke atas sasaran Selasa di seluruh Semenanjung Gaza, membunuh seorang gadis muda dan mencederakan 10 dalam tindak balas kepada menembak maut seorang awam Israel oleh 'Sniper' Palestin. Ia adalah pecah yang paling berat keganasan di kawasan yang tidak menentu sejak November 2012, apabila Israel dan pemerintah Hamas terlibat dalam 8 hari pertempuran berat. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Tentera paramedik Israel berdiri dengan tangan yang berdarah-darah selepas dia merawat pukulan orang awam berhampiran sempadan Israel Gaza, Selasa Disember 24, 2013. Lelaki itu seorang awam Israel, yang ditembak kerana dia dilakukan kerja-kerja penyelenggaraan di atas pagar sempadan dan disahkan mati semasa tiba di hospital. Tentera udara dan darat Israel melancarkan satu siri serangan ke atas sasaran Selasa di seluruh Semenanjung Gaza, membunuh seorang gadis muda dan mencederakan 10 dalam tindak balas kepada menembak maut seorang awam Israel oleh 'Sniper Palestin'. Ia adalah pecah yang paling berat keganasan di kawasan yang tidak menentu sejak November 2012, apabila Israel dan pemerintah Hamas terlibat dalam 8 hari pertempuran berat. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Saudara-mara Palestin menangis selepas melihat badan tidak bermaya 3-tahun Hala Abu Sebakha, sebagaimana medik berkata telah terbunuh oleh serpihan dalam serangan udara Israel di kem Al Maghazi, di rumah mayat hospital Al-Aqsa di Deir Al Balah, pusat Semenanjung Gaza, Selasa 24 Disember, 2013. Tentera udara dan tanah Israel melancarkan satu siri serangan ke atas sasaran Selasa di seluruh Semenanjung Gaza, membunuh seorang gadis muda dan mencederakan 10 dalam tindak balas kepada menembak maut seorang awam Israel oleh penembak tepat Palestin. Pegawai Palestin melaporkan sekurang-kurangnya 16 serangan Israel, menyebabkan menyebabkan satu siri letupan kuat di seluruh wilayah berturut-turut pesat. Hamas mengarahkan tenteranya untuk memindahkan pejabat dan sebatian dan menghantar semula ke laman yang lebih selamat. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Tentera-tentera Israel membawa pukulan orang awam berhampiran Israel dan Gaza sempadan untuk helikopter, Selasa Disember 24, 2013. Lelaki itu seorang awam Israel yang ditembak kerana dia dilakukan kerja-kerja penyelenggaraan di atas pagar sempadan dan disahkan mati semasa tiba di hospital. Tentera udara dan darat Israel melancarkan satu siri serangan ke atas sasaran Selasa di seluruh Semenanjung Gaza, membunuh seorang gadis muda dan mencederakan 10 dalam tindak balas kepada menembak maut seorang awam Israel oleh penembak tepat Palestin. Ia adalah pecah yang paling berat keganasan di kawasan yang tidak menentu sejak November 2012, apabila Israel dan pemerintah Hamas terlibat dalam 8 hari pertempuran berat. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Tentera tentera Israel membawa pukulan orang awam berhampiran Israel dan Gaza sempadan untuk helikopter, Selasa Disember 24, 2013. Lelaki itu seorang awam Israel yang ditembak kerana dia sedang melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di atas pagar sempadan dan disahkan mati semasa tiba di hospital. Tentera udara dan darat Israel melancarkan satu siri serangan ke atas sasaran Selasa di seluruh Semenanjung Gaza, membunuh seorang gadis muda dan mencederakan 10 dalam tindak balas kepada menembak maut seorang awam Israel oleh penembak curi Palestin. Ia adalah pecah yang paling berat keganasan di kawasan yang tidak menentu sejak November 2012, apabila Israel dan pemerintah Hamas terlibat dalam 8 hari pertempuran berat. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Paramedik tentera Israel merawat pukulan orang awam berhampiran Israel dan Gaza sempadan, Selasa Disember 24, 2013. Lelaki itu seorang awam Israel ditembak yang mana dia sedang melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di atas pagar sempadan dan disahkan mati semasa tiba di hospital. Tentera udara dan tanah Israel melancarkan satu siri serangan ke atas sasaran Selasa di seluruh Semenanjung Gaza, membunuh seorang gadis muda dan mencederakan 10 dalam tindak balas kepada menembak maut awam Israel oleh penembak tepat Palestin. Ia adalah pecah yang paling berat keganasan di kawasan yang tidak menentu sejak November 2012, apabila Israel dan Hamas pemerintah terlibat dalam lapan hari pertempuran berat. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

ISRAEL launches Gaza Airstrikes for Worker killing

GAZA CITY, Gaza Strip (AP) Israeli air and ground forces launched a series of attacks Tuesday on targets across the Gaza Strip, killing a young girl and wounding 10 in response to the deadly shooting of an Israeli civilian by a Palestinian sniper.

It was the heaviest burst of violence in the volatile area since November 2012, when Israel and Hamas' rulers engaged in eight days of heavy fighting. The sudden flare-up threatened a cease-fire that halted that fighting and which largely has held up for the past 13 months.

"I recommend to Hamas not to test our patience and to assert its authority," Israeli Defense Minister Moshe Yaalon said. "If there isn't quiet in Israel, there won't be quiet in the Gaza Strip." The Israeli military said aircraft, tanks and infantry targeted "terror sites" in Gaza, including a weapons-manufacturing facility, "terror infrastructure" and a concealed rocket launcher. "Direct hits were confirmed," it said.

Palestinian officials reported at least 16 Israeli attacks, causing a causing a series of loud explosions across the territory in rapid succession. Hamas ordered its forces to evacuate offices and compounds and redeploy to safer sites.

Hamas Health Ministry official Ashraf al-Kidra said an airstrike in central Gaza killed a 3-year-old girl and wounded three relatives, including two young siblings. In all, 10 people were wounded, he said. He said an earlier report of a second death was wrong, and that the wounded man was in serious condition at a hospital.

Hamas spokesman Sami Abu Zuhri condemned what he called "cowardly" Israeli attacks. "The occupation will not terrify the Palestinian people by these actions and will not punish our resistance and will not halt its readiness to respond to any attacks on Gaza," he said.

Israel launched the airstrikes shortly after a Gaza sniper shot an Israeli civilian laborer as he performed maintenance work on the border fence. The man was airlifted to a hospital, where he was pronounced dead.

The incident occurred as Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu was visiting the nearby town of Sderot, a frequent target of Palestinian attacks, to inaugurate a new rail line. "This is a very severe incident and we will not let it go unanswered," Netanyahu said. "Our policy until now has been to act beforehand and to respond in force, and this is how we will act regarding this incident as well."

In New York, U.N. Secretary-General Ban Ki-moon condemned the bloodshed and called on all sides to preserve the November 2012 cease-fire. "The secretary-general rejects all actions targeting civilians and calls on all concerned to exert maximum restraint and to prevent another cycle of bloodshed," his office said in a statement.

Lt. Col. Peter Lerner, an Israeli military spokesman, expressed hope that the quiet would be restored but said the military remained ready for any scenario. "We're not looking for an escalation on the border with Gaza," he said. "But we're not willing to have shots fired at us from across the fence, killing our civilians."

Israel and Hamas are bitter enemies. The sides have engaged in frequent fighting since Hamas, an Islamic militant group committed to Israel's destruction, seized power of Gaza in 2007. Israel has carried out two large-scale military offensives in Gaza in response to heavy rocket fire, in early 2009 and then last year.

The 2012 operation ended in an Egyptian-brokered cease-fire. While both sides have largely observed the truce, it has been tested by periodic rocket and mortar fire out of Gaza and retaliatory airstrikes. Salafist extremists opposed to the cease-fire have been behind most of the violence. But Israel says it holds Hamas responsible for all attacks out of its territory. There was no immediate claim of responsibility for Tuesday's shooting.

Israel recently discovered a pair of smuggling tunnels leading from Gaza into Israel that it said were built by militant groups planning to stage attacks. Tuesday's attack was the latest in a series of violent incidents. An Israeli policeman was stabbed Monday outside a West Bank settlement, hours after a rocket fired from Gaza landed in southern Israel.

On Sunday, a pipe bomb authorities believe was planted by Palestinian militants exploded on a bus in central Israel, moments after the vehicle was evacuated. The powerful explosion, which caused heavy damage to the empty bus, was the most serious attack inside Israel in more than a year.

In a reflection of the tensions, the U.S. Embassy in Tel Aviv and Consulate in Jerusalem ordered American employees and their families to avoid shared minibus taxis that operate in Israel. It said the ban would remain in effect for two weeks while officials "assess the security implications" of the bus bombing. There already has been a longstanding ban on riding buses and standing at bus stops.

The violence has clouded the atmosphere in peace talks between Israel and the Palestinian Authority, the rival Palestinian government that rules in the West Bank. Israeli officials believe the recent string of attacks is not connected. But Yaalon, the Israeli defense minister, accused the Palestinian Authority of promoting incitement and hatred of Israel that have created an environment for violence.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...