Wednesday 25 December 2013

PROTES Besar Badwi ke atas PENEMPATAN Semula di ISRAEL . . .

Aktivis Palestin pergelutan dengan tentera Israel semasa bantahan terhadap Rancangan Prawer untuk menempatkan para Badwi Palestin minoriti Israel dari kampung-kampung mereka di Gurun Negev, berhampiran penempatan Israel di Bet El, utara Tebing Barat Ramallah, SABTU 30 NOV, 2013. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Alifhafisin - BAITULMAQDIS (AP) protes besar lebih rancangan untuk menempatkan semula nomad Badwi Arab di padang pasir Negev selatan Israel menyebabkan kecederaan Sabtu dan membawa kepada beberapa tangkapan dan juga kutukan daripada Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.

Protes memberi tumpuan kepada rang undang-undang yang akan bergerak ribuan Badwi ke kampung-kampung yang diiktiraf kerajaan. Lawan mengenakan pelan itu akan merampas tanah Badwi dan memberi kesan kepada cara nomad hidup mereka, tetapi Israel berkata bergerak yang perlu untuk menyediakan perkhidmatan asas yang banyak Badwi kekurangan dan akan memberi manfaat kepada komuniti mereka di samping memelihara tradisi mereka.

Lebih 1000 orang membantah di sebuah kampung Negev di selatan Israel Sabtu. Demonstrasi itu bertukar menjadi ganas apabila beberapa penunjuk perasaan membaling batu dan bom api ke arah polis dan membakar tayar. Beberapa Polis, di atas kuda, mem-balas dengan meriam air, gas pemedih mata dan bom menyebabkan ada yang pengsan, kata jurucakap polis, Micky Rosenfeld.

Beratus-ratus yang banyak mengambil jalan-jalan protes diadakan di Yerusalem, Haifa dan di tempat yang lain. Polis membuat lebih daripada 40 tangkapan dan 15 pegawai cedera, kata Rosenfeld.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mengeluarkan kenyataan mengutuk kega-nasan. “Kami akan merawat pesalah setakat sepenuhnya undang-undang dan tidak akan bertolak ansur dengan gangguan seperti Kami mempunyai -  Dan perlu - tidak toleransi bagi mereka yang melanggar undang-undang, Netanyahu berkata.

“Percubaan oleh minoriti yang kuat dan ganas untuk menafikan yang lebih baik masa akan datang bagi penduduk yang besar dan luas adalah kuburan. Kami akan terus maju undang-undang untuk masa depan yang lebih baik untuk semua penduduk di Negev,” katanya.

Badwi adalah kumpulan kecil dalam minoriti Arab. Secara tradisinya, mereka telah mengenal pasti lebih rapat dengan Israel daripada saudara-saudara Arab mereka, tetapi aduan mereka terhadap program penempatan semula, yang dikenali sebagai Pelan Prawer, echo sentimen yang lebih luas di kalangan lain Arab Israel.

Badan kerajaan yang berurusan dengan pelan tersebut ia memerlukan majoriti Badwi untuk hidup di mana mereka berada. Ia berkata ia melabur beratus-ratus juta dolar dalam perumahan, kesihatan, perkhidmatan awam dan pendidikan untuk Badwi.

Para pegawai berkata dalam satu kenyataan bahawa badan itu merancang “pelbagai pilihan hidup bandar dan luar bandar yang akan membolehkan penduduk Badwi untuk mengintegrasikan ke dalam fabrik negara moden di samping memelihara tradisi mereka.”

Ia menyalahkan keganasan Sabtu ini mengenai “pelampau, yang kebanyakannya bukannya Badwi” untuk menggunakan bantahan kepada kedudukan mereka sendiri.

Seorang aktivis Palestin ditahan oleh tentera Israel semasa bantahan terhadap Rancangan Prawer untuk menempatkan para Badwi Palestin minoriti Israel dari kampung-kampung mereka di Gurun Negev, berhampiran penempatan Israel di Bet El, utara Tebing Barat Ramallah, sabtu November 30, 2013. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Aktivis Palestin pergelutan dengan tentera Israel semasa bantahan terhadap Rancangan Prawer untuk menempatkan para Badwi minoriti Israel dari kampung-kampung mereka di Gurun Negev, berhampiran penempatan Israel di Bet El, utara Tebing Barat Ramallah, Sabtu 30 November, 2013. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Aktivis Palestin ditahan oleh tentera Israel semasa bantahan terhadap Rancangan Prawer untuk menempatkan para Badwi Palestin minoriti Israel dari kampung-kampung mereka di Gurun Negev, berhampiran penempatan Israel di Bet El, utara Tebing Barat Ramallah, sabtu November 30, 2013. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Seorang Yahudi Israel tembak dgn sepucuk pistol ke udara sebagai Palestin membantah Rancangan Prawer untuk menempatkan para Badwi Palestin minoriti Israel dari kampung-kampung mereka di Gurun Negev, berhampiran penempatan Israel di Bet El, utara Tebing Barat Ramallah, Sabtu november 30, 2013. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Peneroka Yahudi Israel memegang bendera Israel ketika penunjuk perasaan Palestin mengibar bendera Palestin semasa protes terhadap Pelan Prawer untuk menempatkan para Badwi Palestin minoriti Israel dari kampung-kampung mereka di Gurun Negev, berhampiran penempatan Israel di Bet El, utara Tebing Barat Ramallah, Sabtu, 30 November, 2013. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Large protests over Bedouin resettlement in ISRAEL

JERUSALEM (AP) Large protests over a plan to resettle nomadic Bedouin Arabs in Israel's southern Negev desert caused injuries Saturday and led to some arrests as well as condemnation from Prime Minister Benjamin Netanyahu.

Protests focused on a bill that would move thousands of Bedouins into government-recognized villages. Opponents charge the plan would confiscate Bedouin land and affect their nomadic way of life, but Israel says the moves are necessary to provide basic services that many Bedouins lack and would benefit their community while preserving their traditions.

Over a thousand people protested in a Negev village in southern Israel Saturday. The demonstration turned violent when some protesters threw rocks and fire bombs at police and burned tires. Police, some on horseback, responded with water cannon, tear gas and stun grenades, police spokesman Micky Rosenfeld said.

Hundreds more took to the streets at protests held in Jerusalem, Haifa and elsewhere. Police made more than 40 arrests and 15 officers were injured, Rosenfeld said. Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu issued a statement condemning the violence. "We will treat offenders to the fullest extent of the law and will not tolerate such disturbances. We have - and will have - no tolerance for those who break the law, Netanyahu said.

"Attempts by a loud and violent minority to deny a better future to a large and broad population are grave. We will continue to advance the law for a better future for all residents of the Negev," he said.

Bedouins are a small group within the Arab minority. Traditionally, they have identified more closely with Israel than their Arab brethren, but their complaints against the resettlement program, known as the Prawer Plan, echo broader sentiments among other Arab Israelis.

The government body dealing with the plan said it calls for the vast majority of Bedouin to live where they are. It said it is investing hundreds of millions of dollars in housing, health, public services and education for the Bedouin.

Officials said in a statement that the body is planning "a variety of rural and urban living options which will allow the Bedouin population to integrate into the fabric of a modern state while preserving their traditions."

It blamed Saturday's violence on "extremists, many of whom are not Bedouin" for using the protests to further their own agenda.

BANTAHAN Badwi bertukar Ganas . . .


Alifhafisin - Beratus-ratus Arab Badwi di Israel pertembungan dengan pihak polis ke atas pelan Israel untuk menempatkan semula puluhan ribu Badwi di selatan. (Bedouin protest turns violent. Hundreds of Arab Bedouins in Israel clash with police over Israel's plan to relocate tens of thousands of Bedouins in the south. Deborah Lutterbeck reports).

TOP NEWS Photos: Pergelutan askar Israel dengan penunjuk perasaan Palestin selepas pertempuran meletus semasa bantahan terhadap rancangan penempatan Israel semula yang terpaksa untuk penduduk Badwi di Negev selatan, di luar penyelesaian Beit El berhampiran bandar Tebing Barat Ramallah November 30, 2013. REUTERS/Mohamad Torokman (WEST BANK - CIVIL UNREST MILITARY POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan ditahan oleh seorang pegawai polis Israel semasa demonstrasi menunjukkan perpaduan dengan Arab Badwi yang menentang rancangan kerajaan untuk anjakan Badwi di padang pasir Negev Selatan di Kampung Hura di selatan Israel November 30, 2013. REUTERS/Baz Ratner (ISRAEL - CIVIL UNREST POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan sedang menggolekkan tayar terbakar ke arah polis Israel semasa demonstrasi menunjukkan perpaduan dengan Arab Badwi yang menentang rancangan kerajaan untuk anjakan Badwi di padang pasir Negev Selatan di Kampung Hura di selatan Israel November 30, 2013. REUTERS/Baz Ratner (ISRAEL - CIVIL UNREST POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan membawa tayar terbakar semasa pertempuran dengan polis Israel semasa demonstrasi menunjukkan perpaduan dengan Arab Badwi yang menentang rancangan kerajaan untuk anjakan Badwi di padang pasir Negev Selatan di Kampung Hura di selatan Israel November 30, 2013. REUTERS/Baz Ratner (ISRAEL - CIVIL UNREST POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Anggota polis sempadan Israel menembak kanister gas pemedih mata pada melempar batu penunjuk perasaan Palestin semasa pertempuran berikut pengkebumian Mahmoud Wajih Awad, di pusat pemeriksaan berhampiran Qalandiya bandar Tebing Barat Ramallah November 29, 2013. Palestin berkata pada Jumaat bahawa Awad mati pada malam Khamis di hospital Jerusalem setelah terperangkap dengan lukanya yang dia dialami semasa pertempuran dengan tentera Israel awal tahun ini. REUTERS/Mohamad Torokman (WEST BANK - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Pejuang Islam menunjukkan dengan senjata mereka semasa majlis tamat latihan mereka di sebuah kem di timur al-Ghouta, dekat Damsyik November 28, 2013. Pejuang-pejuang yang baru menamatkan pengajian, yang telah melalui latihan ketenteraan, akan beroperasi di bawah pasukan Islam Ahrar al-Sham. Gambar diambil 28 November. REUTERS/Diaa Al-Din (SYRIA - POLITICS CIVIL UNREST CONFLICT MILITARY TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Pejuang Islam membawa senjata kerana mereka menunjukkan kemahiran mereka semasa majlis tamat latihan mereka di sebuah kem di timur al-Ghouta, dekat Damsyik November 28, 2013. Pejuang-pejuang yang baru menamatkan pengajian, yang telah melalui latihan ketenteraan, akan beroperasi di bawah pasukan Islam Ahrar al-Sham. Gambar diambil 28 November. REUTERS/Diaa Al-Din (SYRIA - POLITICS CIVIL UNREST CONFLICT MILITARY TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

‘Hari Kemarahan’: Rakyat UK protes PERANCANGAN Israel 
untuk MENGHAPUSKAN 70,000 Badwi . . .

Wanita Badwi duduk di hadapan runtuhan rumah keluarganya di kampung Badwi al-Arakib di Gurun Negev, utara Beersheva pada 4 Ogos 2010.  (AFP Photo/David Buimovitch - think IN pictures @1WORLD Community)

DemiAllah ‘AgamaAllahYatim – Seluruh rakyat Britain United Kingdom adalah untuk mengambil jalan-jalan untuk membantah rancangan Israel secara paksa mengeluarkan 70,000 Badwi Palestin dari rumah mereka. Cadangan ini telah mencetuskan tuduhan “pembersihan etnik” dan “diskriminasi” dari aktivis kumpulan.

Pelan Prawer akan melihat di antara 40,000 dan 70,000 rakyat Badwi dikeluarkan dari rumah mereka di Selatan Israel. Kerajaan Israel telah berkata Badwi akan dirumah semula dan diberikan pampasan untuk bergerak. Walau bagaimanapun, yang berpangkalan di UK Amal Perpaduan Kempen Palestin berkata pelan yang menandakan “anjakan memaksa rakyat Palestin dari rumah-rumah dan tanah mereka, dan diskriminasi yang sistematik dan perpisahan.”

Kumpulan itu menerbitkan surat dalam Guardian pada 29 November mengutuk rancangan itu dan menggesa kerajaan United Kingdom untuk bertindak. Surat itu mengandungi tandatangan 50 tokoh menyokong perjuangan .

Dokumen tersebut perlu dilaksanakan segera daripada kerajaan British, menggesa langkah-langkah yang keras dan bukan retorik diplomatik biasa.

“Tidak ada” perniagaan seperti biasa ‘dengan keadaan yang sedang bersedia untuk mem-bersihkan etnik 70,000 orang. Ia adalah masa untuk mula mencabar perkauman dan apartheid dasar Israel,” kumpulan aktivis yang telah menulis dalam surat itu.

Dalam menyokong surat bantahan besar-besaran telah dirancang di United Kingdom pada hari Sabtu. “Hari Kemarahan” demonstrasi akan diadakan di Brighton, Bristol, Cardiff, Lambeth, serta beberapa lokasi di pusat bandar London . Di samping itu, rakyat Palestin di Israel mengadakan tunjuk perasaan besar-besaran terhadap Pelan Prawer untuk menarik perhatian antarabangsa.

‘Day Of Rage’: UK protests Israeli plan to remove 70,000 Bedouins

Across the UK Britons are to take to the streets to protest an Israeli plan to forcibly remove 70,000 Palestinian Bedouins from their homes. The proposal has triggered accusations of “ethnic cleansing” and “discrimination” from activists groups.

The Prawer Plan will see between 40,000 and 70,000 Bedouin citizens removed from their homes in South Israel. The Israeli government has said the Bedouins will be re-homed and granted compensation for the move. However, UK-based charity the Palestine Solidarity Campaign says the plan heralds “the forced displacement of Palestinians from their homes and land, and systematic discrimination and separation.”

The group published a letter in the Guardian on November 29 condemning the plan and urging the UK government to act. The letter contains the signatures of 50 public figures supporting the cause.

The document calls for immediate action from the British government, urging harsh measures rather than the usual diplomatic rhetoric.

“There can be no ‘business as usual’ with a state which is preparing to ethnically cleanse 70,000 people. It’s time to start challenging Israel’s racism and apartheid policies,” the activist group wrote in the letter.

In support of the letter mass protests have been planned across the United Kingdom on Saturday. The “Day of Rage” demonstrations will be held in Brighton, Bristol, Cardiff, Lambeth, as well as a number of locations in central London. In addition, Palestinians in Israel are staging mass demonstrations against the Prawer Plan to draw international attention.

Wanita Badwi duduk di atas runtuhan sebagai anggota polis Israel memusnahkan rumah-rumah di perkampungan badwi Al-Akarib di Negev padang pasir Israel pada 10 Ogos 2010 (AFP Photo/David Buimovitch - think IN pictures @1WORLD Community)

Walaupun pembangkangan untuk rancangan itu, kerajaan Israel menolak ke hadapan dan dijangka untuk mengundi atas inisiatif sebelum akhir tahun ini.

Beberapa media Israel juga telah mengutuk rancangan itu atas dasar bahawa Badwi warganegara Israel yang telah diberikan kewarganegaraan pada tahun 1950.

“Ini adalah rakyat Israel - rakyat dalam keadaan ‘demokratik’, sesetengah daripada mereka telah pun berkhidmat negara itu secara ketenteraan - yang kini mempunyai rumah mereka musnah,” David Harris- Gershon menulis dalam blognya untuk Tikkun harian.

“Pelan ini [adalah] untuk mengatur penyelesaian Badwi di Negev, tetapi ia tidak apa-apa untuk menyelesaikan masalah dan teratur penempatan kami - ia menetapkan hanya kemusnahan,” kata Fadi El- obra, yang berusia 29 tahun dari Rahat, bercakap terhadap Rancangan Prawer kepada Perpaduan Pergerakan Antarabangsa.

PBB Setiausaha Ban Ki-moon mengeluarkan kenyataan pada Hari Antarabangsa Perpa-duan dengan Rakyat Palestin menyeru Israel untuk membatalkan rancangan untuk memperluaskan bangunan di kawasan penempatan. Israel dan Pihak Berkuasa Palestin bersetuju untuk memulakan semula rundingan damai pada musim panas ini selepas kebuntuan diplomatik 3 tahun. Walaupun kebangkitan rundingan, amat sedikit kemajuan telah dibuat ke atas beberapa isu yang paling mendesak menghalang perjanjian damai.

Pihak Berkuasa Palestin telah menyelar rancangan Israel untuk terus memperluaskan penempatan, manakala Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu telah menuduh pihak Palestin daripada sengaja “menghasut krisis tiruan.”

Israel “tidak akan tertakluk kepada mana-mana sekatan-sekatan mengenai penyelesaian,” Netanyahu baru-baru ini berikrar pada pertemuan dengan sayap kanan Israel Likud blok, menekankan bahawa rakyat Palestin menyedari tentang itu.

Despite opposition to the plan, the Israeli government is pushing ahead and is expected to vote on the initiative before the end of the year.

Some Israeli media has also condemned the plan on the basis that the Bedouins are Israel citizens who were granted citizenship in the 1950s.

“These are Israeli citizens – citizens in a ‘democratic’ state, some of whom have even served the country militarily – who are now having their homes destroyed,” David Harris-Gershon wrote in his blog for the Tikkun Daily.

“The plan [is] to regularize Bedouin settlement in the Negev’, but it does nothing to solve problems and regularize our settlements – it stipulates only destruction,” said Fadi El-Obra, a 29-year-old from Rahat, speaking against the Prawer Plan to the International Solidarity Movement.

The UN Secretary Ban Ki-moon issued a statement on the International Day of Solidarity with the Palestinian People calling for Israel to call off plans to expand building in the settlements. Israel and the Palestinian Authority agreed to restart peace talks this summer after a three-year diplomatic stalemate. In spite of the revival of negotiations, very little headway has been made on some of the most pressing issues obstructing a peace agreement.

The Palestinian Authority has slammed Israel’s plans to continue expanding settlements, while Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has accused the Palestinian side of purposely “inciting artificial crises.”

Israel “will not be subjected to any restrictions concerning settlement,” Netanyahu recently vowed at a meeting with the Israeli right-wing Likud bloc, stressing that the Palestinians are well aware of that.


Palestin Membaling batu BERTEMBUNG  dengan 
tentera ISRAEL . . .


Alifhafisin - 29 Nov - belia Palestin dan tentera Israel bertembung di Tebing Barat beriku-tan pengebumian seorang penunjuk perasaan yang mati dari kecederaan yang dialami semasa pertempuran yang sama minggu lalu.

Palestinian stone throwers clash with Israeli troops. Nov. 29 - Palestinian youths and Israeli soldiers clash in the West Bank following the funeral of a protester who died from injuries sustained during similar clashes weeks ago.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...